Η Κομισιόν προτείνει λύση για την απάτη με τα γυρισμένα χιλιόμετρα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
Τέλος στα γυρισμένα χιλιόμετρα; Νέα πρόταση από την ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνει μέτρα για την πάταξη της απάτης με τα γυρισμένα χιλιόμετρα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μέσω νέας νομοθεσίας, η Κομισιόν προτείνει την καταγραφή των ενδείξεων του μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων σε εθνικές βάσεις δεδομένων, επιτρέποντας τη διασυνοριακή ανταλλαγή ιστορικού οδομετρητών. Στόχος είναι ο περιορισμός ή η εξάλειψη της πιθανότητας αλλοίωσης των χιλιομέτρων σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.
Επιπλέον, η πρόταση περιλαμβάνει μια συνολική αναθεώρηση των κανόνων οδικής ασφάλειας και ταξινόμησης οχημάτων στην ΕΕ, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της ποιότητας του αέρα. Οι νέοι κανόνες θα ενσωματώνουν τις ανάγκες των ηλεκτρικών οχημάτων και τις αναδυόμενες τεχνολογίες.
Προβλέπονται ενισχυμένες επιθεωρήσεις, όπως:
- Περιοδικές τεχνικές επιθεωρήσεις για ηλεκτρικά οχήματα και συστήματα υποστήριξης οδηγού.
- Ετήσιες επιθεωρήσεις για παλαιότερα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά.
- Προηγμένες μέθοδοι δοκιμών εκπομπών για τον εντοπισμό οχημάτων υψηλής εκπομπής ρύπων, συμβάλλοντας στη μείωση της ρύπανσης από λεπτά σωματίδια.
Άλλες σημαντικές αλλαγές περιλαμβάνουν τη θέσπιση ψηφιακών πιστοποιητικών ταξινόμησης και περιοδικών δοκιμών, την απλούστευση της διασυνοριακής κοινοχρησίας δεδομένων και την προστασία των πολιτών από απάτες, όπως η παραποίηση των μετρητών διανυθέντων χιλιομέτρων. Επίσης, θα διευκολυνθεί η διενέργεια περιοδικών τεχνικών επιθετήσεων για όσους διαμένουν προσωρινά σε άλλη χώρα της ΕΕ.
Η Κομισιόν εκτιμά ότι αυτές οι προτάσεις, μεταξύ 2026 και 2050, θα μπορούσαν να σώσουν περίπου 7.000 ζωές και να αποτρέψουν περίπου 65.000 σοβαρούς τραυματισμούς.
Η πρόταση αναθεωρεί τρεις οδηγίες που αφορούν τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο (PTI), τα έγγραφα κυκλοφορίας οχημάτων και τον οδικό έλεγχο (RSI) των επαγγελματικών οχημάτων.
Αντιμετώπιση Προκλήσεων: Μη Ασφαλή και Γηράσκοντα Οχήματα
Η νέα πρόταση της ΕΕ στοχεύει στην αντιμετώπιση των μη ασφαλών οχημάτων, τα οποία αποτελούν παράγοντα σε ατυχήματα, θανάτους και τραυματισμούς. Οι υφιστάμενοι κανόνες, που χρονολογούνται από το 2014, χρειάζονται επικαιροποίηση λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, όπως τα συστήματα υποστήριξης του οδηγού και η αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης, ορισμένα ιδιαίτερα ρυπογόνα και θορυβώδη οχήματα ευθύνονται για δυσανάλογα μεγάλες εκπομπές, ζήτημα που οι ισχύοντες κανόνες δεν αντιμετωπίζουν επαρκώς.
Ο γηράσκων στόλος οχημάτων αυξάνει τον κίνδυνο απάτης οδομετρητών (π.χ., οπισθοδρόμηση των χιλιομέτρων). Για την καταπολέμηση αυτής της απάτης απαιτούνται επικαιροποιημένοι κανόνες. Οι παρωχημένες διαδικασίες και η μη αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας δυσχεραίνουν την επιβολή και τη διασυνοριακή συνεργασία.
Οι προτεινόμενες αλλαγές περιλαμβάνουν:
- Προσαρμογή των δοκιμών στα νέα οχήματα: Περιοδικές τεχνικές επιθεωρήσεις για ηλεκτρικά οχήματα και νέα τεστ για ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένης της ακεραιότητας του λογισμικού.
- Νέες δοκιμές εκπομπών: Ανίχνευση οχημάτων υψηλής εκπομπής, με προηγμένες μεθόδους για εξαιρετικά λεπτά σωματίδια και NOx.
- Καταπολέμηση της απάτης: Καταγραφή ενδείξεων μετρητή διανυθέντων χιλιομέτρων σε εθνικές βάσεις δεδομένων για διασυνοριακή ανταλλαγή ιστορικού.
- Ετήσιες επιθεωρήσεις: Για οχήματα άνω των δέκα ετών.
- Ψηφιοποίηση: Έκδοση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών και ανταλλαγή δεδομένων μέσω κοινής πλατφόρμας.
- Αμοιβαία αναγνώριση πιστοποιητικών PTI: Διασφάλιση αναγνώρισης ελέγχων που διενεργούνται σε άλλο κράτος μέλος για έξι μήνες.
- Βελτιωμένη διακυβέρνηση δεδομένων: Εξορθολογισμός πρόσβασης στα τεχνικά δεδομένα για τα κέντρα δοκιμών.
Επόμενα βήματα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Οι προτάλεις θα εξεταστούν πλέον από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, ακολουθώντας τη συνήθη νομοθετική διαδικασία. Μετά τη συμφωνία, η Επιτροπή θα προετοιμάσει τις απαραίτητες πράξεις για την εφαρμογή των κανόνων.