Ένα σημαντικό βήμα για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα έγινε.
Επιτυχής Δοκιμή Συστήματος ETCS στη Γραμμή Οινόη – Τιθορέα
Με την παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, ολοκληρώθηκε με επιτυχία το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο πλήρους λειτουργίας του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου αμαξοστοιχιών (European Train Control System – ETCS) στη σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Οινόης και Τιθορέας.
Η δοκιμή αυτή εστίασε στην αυτόματη πέδηση (φρενάρισμα) σε κρίσιμες καταστάσεις, όπως η υπέρβαση ορίου ταχύτητας και η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, σε τηλεδιοικούμενα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου.
https://www.instagram.com/p/C57m8VStZl8/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading
Σενάρια και Λειτουργία Αυτόματης Πέδησης
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, εξετάστηκαν διάφορα σενάρια για την κατανόηση της λειτουργίας του συστήματος:
- Πρώτη περίπτωση: Δυστυχώς, το αρχικό κείμενο δεν παρέχει λεπτομέρειες για αυτό το σενάριο.
- Δεύτερη περίπτωση: Όταν η αμαξοστοιχία προσέγγισε έναν προειδοποιητικό σηματοδότη (πορτοκαλί χρώμα), ενεργοποιήθηκε η σταδιακή αυτόματη πέδηση, μειώνοντας την ταχύτητα. Εάν ο μηχανοδηγός επιχείρησε να ξεπεράσει τα καθορισμένα όρια ταχύτητας κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, το σύστημα επιβράδυνε περαιτέρω την αμαξοστοιχία, φτάνοντας έως την πλήρη ακινητοποίηση.
- Τρίτη περίπτωση: Σε περίπτωση που ο μηχανοδηγός, μετά την επανεκκίνηση, προσπάθησε να περάσει έναν ερυθρό σηματοδότη (κόκκινο φανάρι), το σύστημα αντέδρασε άμεσα. Αμέσως μετά την παραβίαση, ενεργοποιήθηκε η ακαριαία πέδη, προκαλώντας την πλήρη ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας.
- Τέταρτη περίπτωση: Αυτό το σενάριο αφορά ένα σύστημα που λειτουργούσε ήδη πριν την εγκατάσταση του ETCS. Σε περίπτωση απώλειας επαφής του μηχανοδηγού με το πηδάλιο της καμπίνας για 20 δευτερόλεπτα, τίθεται σε λειτουργία ένα σύστημα αυτόματης πέδησης που ακινητοποιεί το τρένο.
Πρόοδος και Μελλοντικά Σχέδια
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Μεταφορών, η εγκατάσταση του παρατρόχιου υλικού του ETCS (εξοπλισμός δίπλα στις γραμμές) έχει προχωρήσει σημαντικά στον κύριο άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Με τα επερχόμενα έργα αποκατάστασης των ζημιών από τον Daniel στη Θεσσαλία, τα οποία υπογράφονται στις 28 Απριλίου, ένα κρίσιμο τμήμα του δικτύου θα ολοκληρωθεί. Παράλληλα, επιταχύνεται και η εγκατάσταση του επιτρόχιου υλικού (ETCS on board) στα τρένα, ώστε να επιτυγχάνεται η διαλειτουργικότητα με τις γραμμές και να ενεργοποιείται η αυτόματη πέδηση όταν απαιτείται. Αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα από τον κύριο Κυρανάκη κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου για τον ΟΣΕ.