«Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;»: Όταν η τεχνολογία γίνεται ο σύγχρονος εξουσιαστής
Μπορεί η τεχνολογία να μας οδηγήσει στα άκρα; Να γίνει ο σύγχρονος “εξουσιαστής”, ο υποκινητής πράξεων που ούτε φανταζόμασταν; Αυτό το καίριο ερώτημα θέτει η νέα παράσταση με τίτλο «Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;», μια παράσταση που αντλεί την έμπνευσή της από την περίφημη τριλογία του Ευγένιου Ο’Νηλ «To πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα».
Ο Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας, Ευγένιος Ο’Νηλ, βασίστηκε στην αριστουργηματική «Ορέστεια» του Αισχύλου, η οποία με τη σειρά της εμπνεύστηκε από τον αρχαίο ελληνικό μύθο των Ατρειδών και την τρομερή κατάρα που βάραινε το γένος τους. Σήμερα, ο Κωνσταντίνος Κυριακού και η Κατερίνα Μπιλάλη παίρνουν το νήμα αυτής της ιστορίας και την μεταφέρουν στη θεατρική σκηνή του 21ου αιώνα.
Λίγο πριν την έναρξη της παράστασης, στις 6 Μαΐου, στο Θέατρο Μεταξουργείο, η Κατερίνα Μπιλάλη και ο Κωνσταντίνος Κυριακού μίλησαν στο Newsbeast για την πηγή έμπνευσής τους και τον τρόπο που προσέγγισαν το έργο.
– «Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;» είναι ο τίτλος της νέας σας παράστασης. Τι αποτέλεσε πηγή έμπνευσης στο έργο του Ο’Νηλ για να το διασκευάσετε;
Κατερίνα Μπιλάλη: Ως θεατρική ομάδα TheArtes, με τον Κωνσταντίνο, έχουμε ασχοληθεί με έργα από το κλασικό και νεοελληνικό ρεπερτόριο, αλλά πάντα είχαμε την επιθυμία να εμβαθύνουμε στο αρχαίο δράμα με μια πειραματική ματιά. Η μετάφραση της τριλογίας του Ο’Νηλ για τις Εκδόσεις Ηριδανός μας έδωσε την ευκαιρία να εξερευνήσουμε τον κόσμο που δημιούργησε ο Ο’Νηλ, μεταγράφοντας την «Ορέστεια» του Αισχύλου. Βρήκα πρόκληση το να μεταφέρω αυτόν τον κόσμο, αναζητώντας ένα ισχυρό ισοδύναμο της μοίρας των αρχαίων και του πουριτανισμού του Ο’Νηλ, που καθορίζουν τις πράξεις των χαρακτήρων. Στη σημερινή εποχή, όπου οι μεγάλες αφηγήσεις και τα ιδεολογήματα έχουν καταρρεύσει, η τεχνολογία έχει καταλάβει τεράστιο χώρο στις ζωές μας, επηρεάζοντας τις πράξεις και τις συμπεριφορές μας, είτε θετικά είτε αρνητικά. Για να χτίσουμε τον δραματικό χώρο, χρόνο και δράση, αντλήσαμε έμπνευση από το μυθιστόρημα της Σουζάν Κόλινς «Αγώνες πείνας» και την κινηματογραφική του μεταφορά, καθώς και από άλλες δυστοπικές ταινίες όπως: The island, Divergent, Matrix, αλλά και από σύγχρονα τηλεοπτικά παιχνίδια επιβίωσης.
– Και πώς αποφασίσατε να τοποθετήσετε την πλοκή της ιστορίας σας σε χρόνο μέλλοντα;
Κωνσταντίνος Κυριακού: Θέλαμε να βρούμε και να αναδείξουμε στην παράστασή μας ένα αντίστοιχο της αρχαίας ελληνικής Μοίρας, καθορισμένης από τους θεούς, και του αμερικανικού πουριτανισμού της εποχής του εμφυλίου, που όριζαν τις ζωές των ανθρώπων στις τριλογίες του Αισχύλου και του Ο’Νηλ αντίστοιχα. Στο δικό μας «μετα-χρόνο» ο εξουσιαστής, ο «controller», είναι η τεχνολογία, όπως αυτή θα κυριαρχήσει στις ανθρώπινες ζωές στο μέλλον. Με στόχο να αναδείξουμε αυτόν τον απανθρωπισμό που προκαλεί η τεχνολογική κυριαρχία, τοποθετήσαμε την πλοκή του έργου μας σε ένα δυστοπικό μέλλον.
– Εσάς, ποια είναι η σχέση σας με την τεχνολογία; Έχετε αισθανθεί ποτέ ότι χάνετε το μέτρο;
Κατερίνα Μπιλάλη: Αν θεωρήσουμε ότι το μέτρο χάνεται με την υπερβολική χρήση και την τυφλή υπακοή στους κανόνες της, έστω και σαν παιχνίδι, όχι, δεν το έχω χάσει. Δυστυχώς, έχω δει σε γνωστούς μου ένα είδος εθισμού, και το χειρότερο, έχουν πειστεί ότι μέσω της τεχνολογίας μπορούν να ερωτευτούν, να «ζήσουν», να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους, και δεν συνειδητοποιούν τη βία που αυτή καλλιεργεί με φαινόμενα όπως bullying, παρενόχληση, σχόλια μίσους, ακόμα και επικίνδυνα challenge games που μπορεί να οδηγήσουν στο θάνατο.
Κωνσταντίνος Κυριακού: Δεν ασχολούμαι εις βάθος με την τεχνολογία και, φυσικά, δεν γνωρίζω όλες τις δυνατότητές της. Τη χρησιμοποιώ στο βαθμό που μου είναι απαραίτητη και με εξυπηρετεί. Συνεπώς, δεν έχω χάσει το μέτρο. Μάλλον το αντίθετο: πιστεύω ότι έχω πολλά ακόμη να μάθω. Βέβαια, όπως είπε και η Κατερίνα, έχω παραδείγματα ανθρώπων με πλήρη εξάρτηση, και δεν εννοώ μόνο το κινητό ως προέκταση του χεριού τους ή το να θεωρούν τον κόσμο των social media ως τον πραγματικό. Όλα χρειάζονται μέτρο και γνώση.
Λίγα λόγια για την πλοκή
Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα τηλεοπτικό στούντιο που θυμίζει σκηνικό «μετά την καταστροφή».
Η Ηλέκτρα και η Κλυταιμνήστρα είναι αντίπαλες σε ένα reality show. Ο Παρουσιαστής, που εμφανίζεται σε γιγαντοοθόνες, επιβάλλει τους κανόνες και τις δοκιμασίες.
Εκμεταλλευόμενες την τεχνολογία, οι δύο γυναίκες θα παίξουν το παιχνίδι μέχρι το τέλος. Ένα παιχνίδι γεμάτο σασπένς, πάθος, ίντριγκα, αποπλανήσεις, παραπλανήσεις, αλλά και σκοτεινά εγκλήματα!
Μόνο μία θα καταφέρει να βγει νικήτρια…
Ταυτότητα παράστασης
- Διασκευή – Δραματουργία: Κατερίνα Μπιλάλη
- Μετάφραση: Κωνσταντίνος Κυριακού – Κατερίνα Μπιλάλη
- Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
- Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
- Προβολή & Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – We Will
- Διανομή:
- Βάσω Γουλιελμάκη (Κλυταιμνήστρα)
- Κατερίνα Μπιλάλη (Ηλέκτρα)
- Κωνσταντίνος Κυριακού (Αγαμέμνων, Άγις, Ορέστης)
- Με τη βοήθεια της ΑΙ τεχνολογίας, εμφανίζονται οι: Τσάρλι Τσάπλιν, Μέριλυν Μονρόε, Έλβις Πρίσλεϋ
- Συνεργάζονται οι ηθοποιοί: Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Αλεξία Μουστάκα, Λευτέρης Παπακώστας
Πού: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, τηλ: 210 523 4382
Πότε: Από Τρίτη 6 Μαΐου, και κάθε Τρίτη στις 21:00 και Τετάρτη στις 20:30
Εισιτήρια: 18€ (γενική είσοδος), 12€ (φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ, ομαδικό, άνω των 65 ετών), 7€ (ατέλειες ηθοποιών, σκηνοθετών)
Προπώληση: more.com
Διάρκεια: 90΄ (χωρίς διάλειμμα)