Νέες ανατροπές έρχονται στην αυτοκίνηση! Το επικαιροποιημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα αλλάζει τα δεδομένα για το μέλλον των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
Το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που προωθείται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, παρουσιάζει μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και την μετάβαση από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης και diesel).
Σε αντίθεση με προηγούμενες εξαγγελίες, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ διευκρινίζει ότι η απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα το 2030. Αυτή η απόφαση ευθυγραμμίζεται με τις εξελίξεις σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου η προθεσμία έχει μετατεθεί για το 2035, λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις και τις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας.
Παράλληλα, το ΥΠΕΝ εκτιμά ότι μέχρι το 2030, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων που θα κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους θα αυξηθεί σημαντικά, από περίπου 30.000 σήμερα σε πάνω από 460.000. Στόχος του ΕΣΕΚ είναι τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το 50% των νέων ταξινομήσεων το 2030, γεγονός που σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή προς την βιώσιμη κινητικότητα.
Βασικοί Άξονες του Νέου ΕΣΕΚ
Το νέο ΕΣΕΚ για την περίοδο 2025-2030 δίνει έμφαση στον εξηλεκτρισμό των οδικών μεταφορών μέσω της ανάπτυξης υποδομών φόρτισης σε όλη την χώρα. Για την περίοδο 2030-2040, προβλέπεται ραγδαία αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων. Τέλος, από το 2040 έως το 2050, το σχέδιο προωθεί την ανάπτυξη της παραγωγής πράσινου υδρογόνου και την χρήση του σε βαριές οδικές μεταφορές, καθώς και την παραγωγή και χρήση συνθετικών καυσίμων, με απώτερο στόχο την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το πρώτο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα παρουσιάστηκε το 2019, όταν η ηλεκτροκίνηση ήταν σε εμβρυακό στάδιο στην Ελλάδα. Σήμερα, η κατάσταση είναι ριζικά διαφορετική, με την ηλεκτροκίνηση να κερδίζει συνεχώς έδαφος.
To ΕΣΕΚ αποτελεί την εθνική στρατηγική για την επίτευξη μηδενικών καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2050 (net zero), με ενδιάμεσους στόχους τη μείωση κατά 58% έως το 2030 και κατά 80% έως το 2040. Ο τομέας των μεταφορών είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην Ελλάδα, καθιστώντας τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες μορφές μετακίνησης κρίσιμη για την επίτευξη των στόχων.
Προκλήσεις και Ευκαιρίες
Η γήρανση του στόλου των οχημάτων στην Ελλάδα αποτελεί μια σημαντική πρόκληση. Η μέση ηλικία των αυτοκινήτων και των φορτηγών είναι 17 και 23 έτη αντίστοιχα, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 12 και 14 έτη. Για να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση, το ΕΣΕΚ στοχεύει στο 50% των νέων ταξινομήσεων να είναι ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030.
Για πρώτη φορά, τίθεται συγκεκριμένος στόχος και για τα ελαφρά φορτηγά, με το 40% των νέων ταξινομήσεων να είναι ηλεκτρικά έως το 2030. Παράλληλα, προωθείται η ενσωμάτωση της ηλεκτροκίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Συνοψίζοντας, ο στόχος είναι ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων σε κυκλοφορία να υπερβεί τα 460.000 έως το 2030, ενώ παράλληλα χαράσσεται η πορεία για την απανθρακοποίηση των βαριών οδικών μεταφορών, της ναυτιλίας και της αεροπλοΐας, οδηγώντας σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.