Ανησυχία επικρατεί για την πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη. Η επίτευξη των φιλόδοξων στόχων μείωσης ρύπων απαιτεί ισχυρά και συντονισμένα κίνητρα, σύμφωνα με την ACEA. Η απόσυρση των κινήτρων, όπως συνέβη στη Γερμανία, έχει καταστροφικές συνέπειες για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Ανάγκη για Ισχυρά Κίνητρα στην Ηλεκτροκίνηση
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) τονίζει ότι η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης εξαρτάται άμεσα από την παροχή ισχυρών κινήτρων στους καταναλωτές. Η επέκταση και ενίσχυση αυτών των κινήτρων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων μείωσης των ρύπων.
Σύμφωνα με την ACEA, το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEVs) στην ΕΕ ανέρχεται περίπου στο 15%, υπολειπόμενο σημαντικά του στόχου του 25% που είχε τεθεί για το τέλος του έτους. Η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της ACEA, επισημαίνει ότι η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο και χρειάζεται ώθηση για να φτάσει στο σημείο μαζικής υιοθέτησης:
“Τα κίνητρα είναι ένα από τα βασικά κομμάτια του παζλ για να ενισχυθεί η ζήτηση και να επιτευχθεί αυτός ο κοινός στόχος”.
Παρόλο που η τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων εξελίσσεται και διατίθενται όλο και περισσότερα μοντέλα με τιμές κάτω των 30.000 €, το αρχικό κόστος παραμένει σημαντικό εμπόδιο για πολλούς καταναλωτές. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ακριβότερα από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής των μπαταριών. Επομένως, τα κίνητρα για την αγορά παραμένουν καθοριστικός παράγοντας για τους καταναλωτές με περιορισμένο προϋπολογισμό.
Οι Συνέπειες της Απόσυρσης Κινήτρων
Η ACEA υπογραμμίζει ότι η απόσυρση των κινήτρων, όπως οι φοροαπαλλαγές και οι επιδοτήσεις αγοράς, έχει καταστροφικές συνέπειες για την ηλεκτροκίνηση. Παράδειγμα αποτελεί η Γερμανία, όπου η απόσυρση των κινήτρων αγοράς στο τέλος του 2023 οδήγησε στην κατάρρευση της γερμανικής αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις μοντέλων μηδενικών ρύπων μειώθηκαν δραματικά κατά σχεδόν ένα τρίτο.
Σύμφωνα με την ACEA, φέτος υπάρχουν 8 κράτη-μέλη που δεν προσφέρουν καμία μορφή ενίσχυσης, σε σύγκριση με 6 πέρυσι. Η ACEA ζητά επίσης τον συντονισμό των κινήτρων σε όλη την Ευρώπη για να αντιμετωπιστεί η άνιση υιοθέτηση των BEVs.
Συνεκτική Ευρωπαϊκή Προσέγγιση
Η ACEA τονίζει την ανάγκη για μια συνεκτική ευρωπαϊκή προσέγγιση στα κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο κατακερματισμός των εθνικών προγραμμάτων όχι μόνο εμποδίζει την ευρύτερη υιοθέτηση, αλλά καθυστερεί επίσης την πρόοδο στην επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2. Με την Ευρώπη να βρίσκεται σε μια κρίσιμη μεταβατική φάση προς τη μετακίνηση μηδενικών εκπομπών, η ανάγκη για ισχυρότερα προγράμματα και μια συντονισμένη προσέγγιση είναι επιτακτική.