Τουρισμός σε κίνδυνο: Τι φοβούνται οι επιχειρηματίες μετά τις αλλαγές στις ΗΠΑ

Μπορεί ο αντίκτυπος των διεθνών δασμών να μην είναι άμεσα ορατός, η ανησυχία στον ελληνικό τουριστικό τομέα αυξάνεται. Οι επιπτώσεις των παγκόσμιων εμπορικών εντάσεων, αργά ή γρήγορα, θα επηρεάσουν και την Ελλάδα.

Ανησυχίες για τον Ελληνικό Τουρισμό

Οι κύριοι φόβοι επικεντρώνονται σε πιθανούς περιορισμούς στο διαθέσιμο εισόδημα των τουριστών από σημαντικές αγορές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Η αμερικανική αγορά, τα τελευταία χρόνια, έχει επιδείξει μια δυναμική παρουσία στον ελληνικό τουρισμό, καθιστώντας την ιδιαίτερα σημαντική.

Εκτιμάται ότι οι πληθωριστικές πιέσεις στην αμερικανική οικονομία ενδέχεται να περιορίσουν τις ταξιδιωτικές δυνατότητες των Αμερικανών. Επιπλέον, υπάρχει η πιθανότητα μιας γενικότερης επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας, που θα μπορούσε να έχει αρνητικές συνέπειες στο διεθνές τουριστικό ρεύμα και, κατ’ επέκταση, στις αφίξεις και τα έσοδα από τον τουρισμό στην Ελλάδα.

Οι Επιπτώσεις του Εμπορικού Πολέμου

Φορείς του τουρισμού εκφράζουν φόβους για τις πιθανές συνέπειες της εμπορικής πολιτικής και των δασμών που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου. Αυτό το νέο περιβάλλον οικονομικής και εμπορικής αβεβαιότητας δημιουργεί ανησυχίες ότι μπορεί να επηρεαστεί η ζήτηση για ταξίδια στην Ελλάδα, ιδίως από την αμερικανική αγορά.

Ενώ μέχρι στιγμής δεν έχουν παρατηρηθεί άμεσες αρνητικές συνέπειες στις κρατήσεις από τις ΗΠΑ (αντίθετα, υπάρχει αύξηση περίπου 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος), η αβεβαιότητα παραμένει έντονη. Οι επαγγελματίες του τουρισμού αντιμετωπίζουν με επιφυλακτικότητα το μέλλον, ιδίως εάν ενταθούν οι οικονομικές πιέσεις παγκοσμίως και επικρατήσει κλίμα ύφεσης.

Η Ελλάδα στις Προτιμήσεις των Αμερικανών Τουριστών

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, η Ελλάδα κατατάσσεται στη 13η θέση των προτιμήσεων των Αμερικανών για ταξίδια στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες. Αυτό επιβεβαιώνει τη διαρκώς αυξανόμενη ελκυστικότητα της Ελλάδας στην αμερικανική αγορά. Έχοντας αυτό υπόψη, είναι σημαντικό να εξετάσουμε και τα εξής:

  • Από τους Αμερικανούς που ενδιαφέρονται για την Ελλάδα, το 43,9% εξετάζει και την Ισπανία.
  • Από όσους προτιμούν την Ισπανία, μόνο το 35% σκέφτεται την Ελλάδα.
  • Το 67,4% όσων ενδιαφέρονται για την Ελλάδα θέλουν να επισκεφθούν και την Ιταλία.
  • Μόνο το 32,8% όσων προτιμούν την Ιταλία σκέφτεται και την Ελλάδα.
  • Το 44,1% όσων σκέφτονται την Ελλάδα ενδιαφέρονται και για τη Γαλλία.
  • Μόνο το 26,9% όσων προτιμούν τη Γαλλία περιλαμβάνει και την Ελλάδα στα σχέδιά του.
  • Ένα 23,6% των Αμερικανών που σκέφτονται την Ελλάδα, σκέφτονται και την Πορτογαλία.
  • Το 39,5% όσων ενδιαφέρονται για την Πορτογαλία εξετάζει και την Ελλάδα.

Αυξημένη Επισκεψιμότητα και Έσοδα

Η θετική εικόνα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού επιβεβαιώνεται από τα επίσημα στοιχεία. Το 2024, περισσότεροι από 1.481.000 Αμερικανοί επισκέφθηκαν την Ελλάδα, καταδεικνύοντας τη σημασία της συγκεκριμένης αγοράς για τον ελληνικό τουρισμό. Οι δαπάνες τους είναι ιδιαίτερα σημαντικές, καθώς το 2024 σημειώθηκε αύξηση 13,3% στις τουριστικές εισπράξεις από τις ΗΠΑ σε σύγκριση με το 2023, φτάνοντας τα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Επαγρύπνηση και Προσαρμογή

Παρά τη θετική πορεία, οι φορείς του ελληνικού τουρισμού παραμένουν σε διαρκή επαγρύπνηση. Η εμπειρία έχει δείξει ότι ο τουρισμός επηρεάζεται εύκολα από εξωγενείς παράγοντες, είτε οικονομικούς είτε γεωπολιτικούς. Κάθε αρνητική μεταβολή του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος, ιδίως σε κρίσιμες αγορές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, μπορεί να επηρεάσει την Ελλάδα τόσο σε αριθμό επισκεπτών όσο και σε τουριστικά έσοδα.

Γι’ αυτόν τον λόγο, η ελληνική τουριστική πολιτική πρέπει να παραμείνει ευέλικτη, να παρακολουθεί προσεκτικά τις διεθνείς εξελίξεις και να είναι έτοιμη να προσαρμοστεί στις νέες προκλήσεις που ενδέχεται να προκύψουν, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.

δειτε ακομα

δειτε ακομα