Ας δούμε πώς η οικολογική ποινή και ο φόρος βάρους στη Γαλλία αλλάζουν τα δεδομένα στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και πώς αντιδρούν οι Έλληνες έμποροι.
Νέα δεδομένα για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ευρώπη
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, η Γαλλία εφαρμόζει οικολογική ποινή και φόρο βάρους για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εκπέμπουν πάνω από 107 γρ. CO2/χλμ και ζυγίζουν πάνω από 1.499 κιλά. Αυτά τα μέτρα θα επηρεάσουν οχήματα που ταξινομήθηκαν μετά το 2015.
Αυτή η αλλαγή αναμένεται να μετατρέψει τη Γαλλία σε σημαντικό εξαγωγέα μεταχειρισμένων οχημάτων προς άλλες χώρες της ΕΕ, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες και προκλήσεις για τους εμπόρους.

Οι Έλληνες έμποροι μεταχειρισμένων ΙΧ και η ευκαιρία στη Γαλλία
Πολλοί Έλληνες έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δραστηριοποιούνται ήδη στη Γαλλία, αναγνωρίζοντας την ευκαιρία να αγοράσουν μαζικά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα 5ετίας σε καλές τιμές. Η οικολογική ποινή και ο φόρος βάρους δημιουργούν μια μοναδική ευκαιρία για αυτούς.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα της Γαλλίας είναι η πρόσβαση των ιδιοκτητών στο ιστορικό ελέγχων ΚΤΕΟ των οχημάτων, καθιστώντας δύσκολη την απόκρυψη της αληθινής χιλιομετρικής κατάστασης. Παρόλα αυτά, η εξαγωγή σε χώρες με λιγότερο διαφανή ιστορικά ΚΤΕΟ (όπως η Γερμανία ή η Βουλγαρία) και η επαναεισαγωγή στην Ελλάδα αποτελεί μια πιθανή μέθοδο για την εξαφάνιση του ιστορικού.
Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των νέων μέτρων
Από τις 13 Φεβρουαρίου 2025, οι αγοραστές αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου 2015 θα υπόκεινται σε πρόστιμο CO2 και φόρο βάρους. Η εφαρμογή ξεκινά την 1η Μαρτίου 2025 για τα εισαγόμενα μοντέλα και επεκτείνεται σε όλα τα μεταχειρισμένα οχήματα εντός λίγων μηνών.

Ποιες αλλαγές επηρεάζουν τα αυτοκίνητα μετά το 2015;
Η οικολογική ποινή, που εισήχθη το 2008, έχει γίνει πιο αυστηρή με την πάροδο των χρόνων. Το 2015, επηρέαζε οχήματα με εκπομπές άνω των 130 γρ. CO2/χλμ. Η κλίμακα του 2026 μειώνει το όριο στα 108 γρ. CO2/χλμ.
Ένας καταναλωτής που αγοράζει ένα όχημα ταξινομημένο μετά την 1η Ιανουαρίου 2015 το 2026 θα πρέπει να πληρώσει το πρόστιμο CO2 (εάν το αυτοκίνητο του έχει διαφύγει στο παρελθόν) και τον φόρο βάρους (εάν το όχημα είναι βαρύ), εφόσον εκπέμπει πάνω από 107 γρ. CO2/χλμ και ζυγίζει πάνω από 1.499 κιλά. Αυτές οι κυρώσεις πληρώνονται μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής του οχήματος.

Εκπτώσεις και μειώσεις φόρων
Ο δημοσιονομικός νόμος του 2025 προβλέπει δύο εκπτώσεις:
- Η πρώτη εξαρτάται από την ηλικία του οχήματος, υπολογιζόμενη σε μηνιαίες δόσεις (έως 48% για οχήματα 73-84 μηνών)
- Η δεύτερη, από την 1η Ιανουαρίου 2027, αφορά τη μείωση των χιλιομέτρων, ανάλογα με τη μέση ετήσια απόσταση (έως 3,5% για πάνω από 45.001 χλμ. ετησίως).

Πόσο φόρο θα πληρώνουν τα δημοφιλή μεταχειρισμένα ΙΧ;
Ένα Renault Megane IV 1.3 TCe (115 ίπποι), ταξινομημένο τον Μάρτιο του 2020 με εκπομπές 120 γρ./χλμ. CO2, θα υπόκειται σε φόρο 176,70 ευρώ (μετά τη μείωση λόγω ηλικίας) εάν αγοραστεί την 1η Ιανουαρίου 2026. Το Megane δεν υπόκειται σε ποινή βάρους.
Ένα Peugeot 208 II 1.2 PureTech (130 ίπποι) με εκπομπές 123 γρ. CO2/χλμ., ταξινομημένο το 2023, θα επιβαρυνθεί με οικολογικό πρόστιμο περίπου 288 ευρώ εάν μεταπωληθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2026.

Αύξηση φόρων στα βαριά SUV
Τα βαριά SUV θα επιβαρυνθούν σημαντικά. Μια BMW X6 xDrive30d (286 ίππων), ταξινομημένη τον Σεπτέμβριο του 2020 και μεταπωληθείσα τον Ιανουάριο του 2026, θα κληθεί να πληρώσει 4.589,50 ευρώ λόγω του φόρου βάρους (μετά την έκπτωση λόγω ηλικίας). Το αρχικό οικολογικό πρόστιμο είχε ήδη πληρωθεί κατά την πρώτη ταξινόμηση.
Ηλικία του οχήματος (σε μήνες) | κατ’ αποκοπή συντελεστής έκπτωσης (σε %) |
Από 1 έως 3 | 3 |
Από 4 έως 6 | 6 |
Από 7 έως 9 | 9 |
Από 10 έως 12 | 12 |
Από 13 έως 18 | 16 |
Από 19 έως 24 | 20 |
Από 25 έως 36 | 28 |
Από 37 έως 48 | 33 |
Από 49 έως 60 | 38 |
Από 61 έως 72 | 43 |
Από 73 έως 84 | 48 |
Από το 85 έως το 96 | 53 |
Από το 97 έως το 108 | 58 |
Από 109 έως 120 | 64 |
Από 121 έως 132 | 70 |
Από 133 έως 144 | 76 |
Από 145 έως 156 | 82 |
Από 157 έως 168 | 88 |
Από 169 έως 180 | 94 |
Από το 181 | 100 |
Μέση ετήσια διανυθείσα απόσταση (σε χιλιόμετρα) | Συντελεστής χρήσης (σε %) |
Έως 20.000 |
0 |
Από 20.001 έως 25.000 |
1 |
Από 25.001 έως 30.000 |
1.5 |
Από 30.001 έως 35.000 |
2 |
Από 35.001 έως 40.000 |
2.5 |
Από 40.001 έως 45.000 |
3 |
Από 45.001 |
3.5 |