Εξελίξεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναφορικά με τα πρόστιμα εκπομπών ρύπων και την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Τι αλλάζει και τι σημαίνει αυτό για τους οδηγούς;
Ευρωπαϊκή Ένωση: Αναθεώρηση της Στρατηγικής για την Ηλεκτροκίνηση;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται να εξετάζει μια αναθεώρηση της στρατηγικής της στον τομέα της αυτοκίνησης. Συγκεκριμένα, εξετάζεται η μετατόπιση των προστίμων εκπομπών ρύπων για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων έως το 2027 και η ενδεχόμενη χαλάρωση των όρων για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Αυτή η επανεξέταση έρχεται ως αποτέλεσμα του νέου τοπίου που διαμορφώνεται γύρω από τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η επιτυχία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη δεν είναι ομοιόμορφη και εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τις κρατικές επιδοτήσεις. Επιπλέον, η κοινή γνώμη φαίνεται να τάσσεται υπέρ της άρσης ή της αναβολής της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Πολλοί κατασκευαστές αναγκάζονται να αναπροσαρμόσουν τους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, ανταποκρινόμενοι στην πραγματική ζήτηση.

Αλλαγή Στρατηγικής από τους Κατασκευαστές Αυτοκινήτων
Ενώ εταιρείες όπως η BMW και η Toyota διατηρούν μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς και οι Mercedes και Porsche, έχουν επίσης κάνει προσαρμογές.
Η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται, αλλά όχι με τον ρυθμό που επιθυμεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Ένωση Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) επισημαίνει την έλλειψη κατάλληλων προϋποθέσεων για την επίτευξη των στόχων εκπομπών CO2, όπως η υποδομή φόρτισης, οι τιμές της ενέργειας και η προμήθεια πρώτων υλών.
Τι Αλλάζει στην Ευρωπαϊκή Πολιτική για τους Κινητήρες Εσωτερικής Καύσης
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες διακηρύξεις της ΕΕ, από το 2035 θα απαγορευτεί η πώληση νέων επιβατικών αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου, υβριδικών και αερίου. Θα επιτρέπονται μόνο αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα με κυψέλες υδρογόνου. Μια πιθανή εξαίρεση θα είναι νέα οχήματα που χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά αποκλειστικά με βιώσιμα συνθετικά καύσιμα (e-fuels).

Ένα αναθεωρημένο σχέδιο δράσης που εξετάζει η Ε.Ε., υπό την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών-μελών, περιλαμβάνει:
- Επισπευσμένη αναθεώρηση της στρατηγικής για τον στόλο οχημάτων το Φθινόπωρο του 2025.
- Στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
- Αναβολή των προστίμων για μη συμμόρφωση με τα όρια εκπομπών CO2 έως το 2027.
Τι Σημαίνουν οι Αλλαγές για τους Οδηγούς;
Το αν θα καταργηθεί η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης εξαρτάται από την αξιολόγηση της προόδου στην ηλεκτροκίνηση το 2025. Εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μειώνουν επαρκώς τις εκπομπές CO2, μπορεί να δοθεί έμφαση στα e-fuels. Πάντως, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δεν φαίνεται να αλλάζει την στρατηγική για την στροφή στην αμιγώς ηλεκτρική αυτοκίνηση.

Η ΕΕ επιδιώκει να ενισχύσει την παραγωγή μπαταριών στην Ευρώπη, να προωθήσει την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων και σχεδιάζει προστατευτικούς δασμούς απέναντι στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η χαλάρωση της απαγόρευσης θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερες επιλογές στους αγοραστές, αλλά η ένταξη των μεταφορών στο σύστημα emissions trading από το 2027 θα οδηγήσει σε αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων.
Συνεπώς, εάν δεν υπάρξουν ριζικές αλλαγές στην κλιματική πολιτική της ΕΕ, η χαλάρωση της απαγόρευσης δεν θα εξασφαλίσει απαραίτητα πιο προσιτή κινητικότητα.