Εξελίξεις στα Σιδηροδρομικά Συστήματα Ασφαλείας: Τι Αλλάζει;
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, διαβεβαίωσε τη Βουλή για σημαντικές βελτιώσεις στα συστήματα ασφαλείας, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ETCS και GSM-R του ελληνικού σιδηροδρόμου, συγκριτικά με το 2019 και το 2023. Πιο συγκεκριμένα, τόνισε την αύξηση της εμπιστοσύνης του κοινού προς το σιδηρόδρομο, παρουσιάζοντας θετικά στοιχεία για τις μετακινήσεις στην γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Ασφάλεια και Σύγχρονος Σιδηρόδρομος: Η Εικόνα Σήμερα
Ο Χρήστος Σταϊκούρας υπογράμμισε τις προσπάθειες για την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας, με έμφαση στο ETCS (European Train Control System) και το GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway).
Αναλυτικότερα, ανέφερε:
- Σηματοδότηση: Ολοκληρωμένη και λειτουργική σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με εξαίρεση τις περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες του Daniel.
- ETCS (Παρατρόχιο): Οι συμβάσεις εγκατάστασης έχουν ολοκληρωθεί, εκτός από το τμήμα που επλήγη από τον Daniel.
- ETCS (Επί Συρμού): Η σύμβαση ανάταξης βρίσκεται σε εξέλιξη, με ποσοστό ολοκλήρωσης 63% και εκτιμώμενη ολοκλήρωση τον Σεπτέμβριο του 2025.
- Αδειοδότηση ETCS: Έχει δοθεί έγκριση λειτουργίας από τη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) για τα τμήματα Πλατύ-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Προμαχώνας, καθώς και για το τμήμα Δομοκός-Λάρισα (πριν την καταστροφή από τον Daniel).
- GSM-R (Παρατρόχιο): Έχει εγκατασταθεί σε 377,9 χλμ. (78% του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη), ενώ εκκρεμεί το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός.
- GSM-R (Επί Συρμών): Έχουν εγκατασταθεί 100 μονάδες GSM-R σε τρένα, έχοντας λάβει την σχετική αδειοδότηση από τη ΡΑΣ.
Αντιπαράθεση για την Ασφάλεια και την Ολοκλήρωση του ETCS
Ο βουλευτής Αλέξανδρος Καζαμίας εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την καθυστέρηση στην εγκατάσταση του ETCS στους συρμούς (on-board), υποστηρίζοντας ότι το σύστημα δεν είναι πλήρως λειτουργικό και συνεπώς οι σιδηρόδρομοι δεν είναι ασφαλείς. Ο κ. Καζαμίας έκανε λόγο για παραπλανητικές απαντήσεις από την κυβέρνηση σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, δύο χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών.
Ο κ. Σταϊκούρας απάντησε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί λειτουργικό το ETCS ακόμα και αν είναι εγκατεστημένο μόνο στο παρατρόχιο. Διευκρίνισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας όχι για το ETCS συγκεκριμένα, αλλά γενικότερα για ελλείψεις στην εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Σύμφωνα με τον Υπουργό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει ότι στην Ελλάδα υπάρχουν “μακροχρόνιες ελλείψεις” στην εφαρμογή της σχετικής οδηγίας, οι οποίες απορρέουν από τη νοοτροπία ασφάλειας εντός των οικείων οργανισμών, όπως αναφέρεται στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Ωστόσο, η Ελληνική Κυβέρνηση έχει εγκρίνει σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση αυτών των ελλείψεων και σημειώνεται “ικανοποιητική πρόοδος” στην εφαρμογή του.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αναγνώρισε ότι δεν έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα και ότι απαιτείται συστηματική προσπάθεια για την επίλυσή τους, διαβεβαιώνοντας ότι “κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα”.