Μια Βραδιά Αφιερωμένη στην Curva Nord της Αταλάντα στο Κινηματογράφο “Τριανόν”
Μια sold-out πρεμιέρα στην Αθήνα για το ντοκιμαντέρ “Στην υπεράσπιση μιας πίστης” («A guardia di una fede») μας ταξιδεύει στην ιστορία της Curva Nord της Αταλάντα, μέσα από τα μάτια του Κλάουντιο «Μπότσια» Γκαλιμπέρτι. Μια ιστορία για την ελευθερία και την αντίσταση, που συγκίνησε το κοινό και γέμισε ασφυκτικά το «Τριανόν».
Το ντοκιμαντέρ, διάρκειας 102 λεπτών, εξερευνά την τριακονταετή πορεία της θρυλικής Βόρειας κερκίδας της Αταλάντα, εστιάζοντας στην αφοσίωση και το πάθος των ultras. Παρακολουθούμε την αφήγηση του Claudio “Bocia” Galimberti, μιας εμβληματικής μορφής των οργανωμένων οπαδών, ο οποίος μας μεταφέρει στο κλίμα και τις αξίες της Curva Nord.
Ποδόσφαιρο και Εμπορευματοποίηση: Η Άποψη του Αντρέα Τζαμπέλι
Ο Αντρέα Τζαμπέλι, σκηνοθέτης της ταινίας, μιλάει για την αλλοίωση του ποδοσφαίρου από την εμπορευματοποίηση: “Περισσότεροι αγώνες, περισσότερα τουρνουά για να δώσουν μεγαλύτερα συμβόλαια… Αμερικάνοι επενδυτές αγοράζουν ομάδες, επενδυτικά ταμεία, κράτη. Έδωσαν το Μουντιάλ (2034) στη Σαουδική Αραβία αγνοώντας τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνονται, το λαϊκό παιχνίδι έχει γίνει μία παγκόσμια επιχείρηση.”
Οι Μεταβολές στο Κίνημα των Ultras στην Ιταλία
Ο Τζαμπέλι επισημαίνει τις αλλαγές στο κίνημα των ultras: “Στην Ιταλία δεν έχει την ίδια ενέργεια με τα χρόνια του ’80, ’90, ΄00. Μια ισχυρή αντίσταση στην εμπορευματοποίηση του ποδοσφαίρου. Στην εξέδρα της Αταλάντα παλιά υπήρχε η εικόνα του Τσε Γκεβάρα, τώρα είναι πιο απολιτίκ.”
H Ανάγκη για Εξισορρόπηση της Εικόνας των Ultras
Ο σκηνοθέτης εξηγεί τη φιλοσοφία της ταινίας: “Τα ΜΜΕ δίνουν την άσχημη εικόνα των ultras. Ήθελα να εξισορροπήσω την εικόνα, δείχνοντας ενέργειες και κινήσεις τους μακριά από το ποδόσφαιρο… Θέλαμε να παίξει εκτός Ιταλίας, στον κινηματογράφο.” Η ταινία είναι μια αυτοπαραγωγή που επιλέχθηκε να μην προβληθεί σε πλατφόρμες διαδικτύου, προκειμένου να διατηρήσει την καλλιτεχνική της ελευθερία.
Η ταινία προβλήθηκε επίσης στη Θεσσαλονίκη, στο σινεμά «Μακεδονικόν». Η επιτυχία της ταινίας υπογραμμίζει τη διαχρονική γοητεία του ποδοσφαίρου και των ανθρώπων που το ζουν με πάθος.
Αναφορές στον Αλμπέρ Καμύ, τον Μπομπ Μάρλεϊ, τον Ντμίτρι Σοστακόβιτς και τον Τσε Γκεβάρα υπογραμμίζουν τον βαθύ δεσμό του ποδοσφαίρου με την κοινωνία, την ηθική, την τέχνη και την επανάσταση.