Ειδική ομάδα κρούσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει θέσει στο επίκεντρο ελέγχων 20 δημοφιλείς Έλληνες influencers, διερευνώντας πιθανές υποθέσεις αδήλωτων εισοδημάτων και φοροδιαφυγής. Οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε περιπτώσεις όπου οι δαπάνες των συγκεκριμένων προσώπων φαίνεται να υπερβαίνουν σημαντικά τα δηλωθέντα εισοδήματά τους, δημιουργώντας ερωτήματα σχετικά με την προέλευση των επιπλέον κεφαλαίων.
Σύμφωνα με δηλώσεις του εκπροσώπου Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Όμηρου Τσάπαλου, οι συγκεκριμένες περιπτώσεις influencers προέκυψαν μετά από εκτενή φορολογικό έλεγχο σε ένα ευρύτερο δείγμα 800 ατόμων, όπου παρατηρήθηκαν ύποπτες οικονομικές δραστηριότητες.
Για την αποτελεσματικότερη διεξαγωγή των ελέγχων, η ΑΑΔΕ συγκρότησε μια ειδική task force, γεγονός που υποδηλώνει την σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται οι εν λόγω υποθέσεις. Οι ελεγκτές εξετάζουν το ενδεχόμενο οι influencers να έχουν εμπλακεί και σε άλλες οικονομικές παραβάσεις, όπως η μη έκδοση παραστατικών ή η απόκρυψη εισοδημάτων από διαφημιστικές συνεργασίες και άλλες εμπορικές δραστηριότητες στο διαδίκτυο.
Ο κ. Τσάπαλος τόνισε ότι οι έλεγχοι θα βασιστούν σε ψηφιακά εργαλεία και αλγορίθμους. Συγκεκριμένα, θα αναλυθούν οι τραπεζικές κινήσεις, οι δαπάνες και τα δηλωθέντα εισοδήματα, τα οποία θα ενσωματωθούν σε μια ενιαία πλατφόρμα για ολοκληρωμένη αξιολόγηση. Η διαδικασία αυτή θα βοηθήσει στην ανάδειξη πιθανών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και αδήλωτων εισοδημάτων.
Διευκρινίζοντας τη φύση των ελέγχων, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι η έρευνα εστιάζει σε 20 influencers που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Η ομάδα κρούσης της ΑΑΔΕ διενεργεί ενδελεχή έλεγχο της διαδικτυακής δραστηριότητάς τους, με έμφαση σε εμπορικές δραστηριότητες όπως η διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών. Στόχος είναι να διαπιστωθεί εάν οι διαφημιστικές συνεργασίες δηλώνονται και φορολογούνται νόμιμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έλεγχοι δεν αποσκοπούν στην παρακολούθηση των influencers ως απλών χρηστών του διαδικτύου, αλλά εστιάζουν αποκλειστικά σε περιπτώσεις όπου υπάρχει σαφής εμπορική δραστηριότητα. Τα πιθανά κρυφά εισοδήματα από influencer marketing διαφέρουν σημαντικά, με αμοιβές που κυμαίνονται από μερικές εκατοντάδες έως και δεκάδες χιλιάδες ευρώ για μία μόνο ανάρτηση δημοφιλούς influencer.