Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, εξέφρασε την πρόθεσή του να εξετάσει την επιβολή νέων δασμών, υποστηρίζοντας την ανάγκη για εξισορρόπηση με τους ισχύοντες σε άλλες χώρες. Αυτή η κίνηση θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις, ιδίως για τον ευρωπαϊκό αυτοκινητοβιομηχανικό κλάδο.

Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα αναφερθεί στους υψηλότερους δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα αυτοκίνητα ως αιτία δυσαρέσκειας. Η ΕΕ επιβάλλει εισαγωγικό δασμό 10% στα αυτοκίνητα, ενώ στις ΗΠΑ το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 2,5%. Επιπλέον, η διοίκηση Τραμπ έχει εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον ευρωπαϊκό Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), ο οποίος ανέρχεται περίπου στο 20%, αυξάνοντας το συνολικό φορολογικό βάρος.

Σύμφωνα με το Politico, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να είναι οι πλέον εκτεθειμένες στους δασμούς που ενδέχεται να επιβληθούν. Στοιχεία από την ερευνητική πλατφόρμα JATO Dynamics δείχνουν ότι οι τρεις μεγάλες γερμανικές εταιρείες κατείχαν το 73% των 820.000 αυτοκινήτων που εξήχθησαν από την ΕΕ στις ΗΠΑ την προηγούμενη χρονιά.

«Έχουμε εκατομμύρια αυτοκίνητα που έρχονται, BMW, Mercedes-Benz και Volkswagen και δεν κάνουμε τίποτα γι’ αυτό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Τραμπ, στέλνοντας ένα μήνυμα στις κορυφαίες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Επιπτώσεις στους Εμπορικούς Κανονισμούς

Μια αύξηση του κόστους για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσε να ασκήσει περαιτέρω πίεση σε έναν κλάδο που ήδη αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως η μείωση του μεριδίου αγοράς στην Κίνα και η περιορισμένη ζήτηση στην Ευρώπη.

«Μας ανησυχούν σοβαρά οι πιθανοί δασμοί από τις ΗΠΑ», τόνισε η Σίγκριντ ντε Βρις, γενική γραμματέας της ACEA, του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. «Αντί για αμοιβαίους δασμούς, ΕΕ και ΗΠΑ θα πρέπει να επιδιώξουν μια συνολική συμφωνία για να αποφευχθεί μια εμπορική διαμάχη», συμπλήρωσε.

Η Θέση των Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών

Η Porsche, μια θυγατρική της Volkswagen, εξάγει όλα τα μοντέλα της από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις ΗΠΑ, όπου πέτυχε ρεκόρ πωλήσεων 76.000 αυτοκινήτων πέρυσι. Ενόψει των προκλήσεων σε άλλες αγορές, ιδιαίτερα στην Κίνα, η εταιρεία εξετάζει αλλαγές στην ηγετική της ομάδα.

Η Audi, επίσης μέλος του ομίλου Volkswagen (VW), εξάγει όλα τα μοντέλα της στις ΗΠΑ από την Ευρώπη, με εξαίρεση το Q5, το οποίο παράγεται στο Μεξικό.

Ενώ η αγορά των ΗΠΑ παραμένει ισχυρή για την Porsche, η Audi κατέγραψε πτώση πωλήσεων 14% το 2023. Μια αύξηση του κόστους θα μπορούσε να επηρεάσει τα περιθώρια κέρδους και να επιδεινώσει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η μητρική εταιρεία, Volkswagen.

Ωστόσο, η Audi έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει την παραγωγή του Q4 στις ΗΠΑ, όπου η Volkswagen Group of America Chattanooga Operations, LLC ήδη παράγει το ηλεκτρικό ID.4.

«Θεωρητικά, είναι το ίδιο αυτοκίνητο και υπάρχει διαθέσιμη παραγωγική ικανότητα», σχολίασε ο Ευρωπαίος αναλυτής αυτοκινήτων Ματίας Σμιντ.

Από την άλλη πλευρά, εάν ο Τραμπ επιδιώκει πραγματικά την αμοιβαιότητα, θα μπορούσε να εξετάσει την κατάργηση του δασμού 25% στα ελαφρά φορτηγά, ο οποίος ισχύει από την εποχή του προέδρου Λίντον Τζόνσον. Αυτός ο δασμός θεωρείται ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην κυριαρχία των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην εγχώρια αγορά των pickup trucks, με τη σειρά F της Ford (Ford F-Series) να παραμένει η κορυφαία σε πωλήσεις και την προηγούμενη χρονιά.