Τριάντα χρόνια νωρίτερα θα επιτύχει τον στόχο του μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος (NetZero Carbon) ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Αυτό το αεροδρόμιο, θα είναι το πρώτο στην Ελλάδα και το μοναδικό στην Ευρώπη, που θα ικανοποιεί πλήρως τις ενεργειακές του ανάγκες μέσω ανανεώσιμων πηγών με μηδενικές εκπομπές άνθρακα (NetZero Carbon), χωρίς τη χρήση αντισταθμιστικών μέτρων (guarantees of origin ή carbon offsets).
Ο στόχος για τη μηδενική εκπομπή άνθρακα έως το 2025, αποτελεί μέρος της στρατηγικής του “Route 2025”, που επιτυγχάνεται 30 χρόνια νωρίτερα από την αρχικά προγραμματισμένη δέσμευση των ευρωπαϊκών αεροδρομίων για το 2050.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις στελεχών από τον “Ελευθέριο Βενιζέλο”, η ριζική «πράσινη» επένδυση είναι ήδη σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής.
Αυτή η επένδυση περιλαμβάνει ένα νέο πρόγραμμα που θα προστεθεί σε ήδη υπάρχοντες φωτοβολταϊκούς σταθμούς ισχύος 35,5 MWp, υποστηριζόμενα από σύστηματα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες.
Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο θα συνδέεται με Σύστημα Αποθήκευσης Ενέργειας 82 MWh, στοχεύοντας στη μεγιστοποίηση της ιδιοκατανάλωσης αποκλειστικά για την κάλυψη των αναγκών του αεροδρομίου. Ο υπερβάλλων ενεργειακός φόρτος αναμένεται να διοχετεύεται στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας, σύμφωνα με την τρέχουσα κανονιστική ρύθμιση.
Οι τρεις βασικοί πυλώνες
Η επίτευξη του στόχου του Route 2025 στηρίζεται σε τρία βασικά πυλώνες:
- την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές, εγκατεστημένες εντός του αεροδρομίου, με στόχο την κάλυψη όλων των ηλεκτρικών αναγκών με ταυτόχρονη ιδιοκατανάλωση,
- την αντικατάσταση του φυσικού αερίου για τη θέρμανση με την εγκατάσταση αντλιών θερμότητας (τροφοδοτούμενες από πράσινη ενέργεια), και
- τον εξηλεκτρισμό του στόλου οχημάτων του αεροδρομίου, με προτεραιότητα στα πιο ρυπογόνα οχήματα (όπως τα λεωφορεία για την εξυπηρέτηση του προσωπικού και των επιβατών).
Τον Φεβρουάριο του 2023, το Φωτοβολταϊκό Πάρκο με ισχύ 16 MW του αεροδρομίου λειτούργησε στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του προγράμματος «Route 2025», παράγοντας ενέργεια που καλύπτει το 43% των συνολικών αναγκών του.
Αναφορικά με τις αντλίες θερμότητας, η διαδικασία προχωρά με την ολοκλήρωση μελετών εφαρμογής που αφορούν στην αντικατάσταση των φυσικών αερίων με αντλίες θερμότητας, κατάλληλες για τις ανάγκες θέρμανσης και κλιματισμού των κτιρίων του αεροδρομίου.
Ο εξηλεκτρισμός του στόλου του αεροδρομίου περιλαμβάνει ήδη την παραγγελία 17 ηλεκτρικών λεωφορείων για τη μεταφορά προσωπικού, καθώς επίσης 42 βαν και κοινά οχήματα follow-me. Ήδη έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για την προμήθεια φορτιστών και την ενίσχυση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας μέσης τάσης.
Σημαντικό είναι ότι το 2023, ο ΔΑΑ πιστοποιήθηκε στο στάδιο 4+ «Μετάβαση» (Transition) του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Η πιστοποίηση αυτή αποτέλεσε αποτέλεσμα μίας σειράς ενεργειών, όπως η δέσμευση για μηδενισμό των εκπομπών άνθρακα του ΔΑΑ, η αξιολόγηση των εκπομπών από διάφορες πηγές, και η ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης για τη μείωση εκπομπών από τρίτους.