Η Αθήνα κατέχει την όγδοη θέση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές πόλεις αναφορικά με τον μέσο χρόνο που απαιτείται για την κάλυψη μιας απόστασης 10 χιλιομέτρων. Στη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), αποκαλύφθηκε ότι ο εν λόγω χρόνος στην πρωτεύουσα φτάνει περίπου τα 30 λεπτά, με άλλες πόλεις όπως το Λονδίνο και το Δουβλίνο να σημειώνουν ακόμη μεγαλύτερους χρόνους. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση παραμένει ένα σοβαρό πρόβλημα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου οι οδηγοί επενδύουν πάνω από το 34% της ημέρας τους στους δρόμους.
Η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα άφησε σημαντικές ελλείψεις στις υποδομές και στον σχεδιασμό του κυκλοφοριακού δικτύου. Την τελευταία τριετία, η μέση ταχύτητα στο κέντρο της Αθήνας μειώθηκε από 11% έως 17%, κυρίως λόγω της αύξησης των αυτοκινήτων, της περιορισμένης χωρητικότητας των δρόμων και της έλλειψης στρατηγικού σχεδιασμού. Ο πρόεδρος του ΣΕΣ, Θανάσης Τσιάνος, επεσήμανε ότι η βελτίωση των μετακινήσεων απαιτεί μακροχρόνιες στρατηγικές, επενδύσεις και συνεχή αξιολόγηση. Υπογράμμισε επίσης την ανάγκη επαναφοράς της κινητικότητας σε επίπεδα βιωσιμότητας, δίνοντας έμφαση στις δημόσιες συγκοινωνίες, στους ποδηλατοδρόμους και στη χρήση των πεζοδρομίων.
Προτάσεις για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας
Μέσα Σταθερής Τροχιάς
- Αναβάθμιση υποδομών: Σύνδεση σταθμών Μετρό με άλλες αστικές και περιφερειακές συγκοινωνίες.
- Επέκταση γραμμών: Δημιουργία νέων δρομολογίων για Μετρό, Τραμ και Προαστιακό.
- Μείωση χρόνων αναμονής: Αύξηση του στόλου των οχημάτων και βελτίωση της συχνότητας δρομολογίων.
Αστικές Συγκοινωνίες
- Ίδρυση γραμμών εξπρές: Δημιουργία ταχύτερων δρομολογίων που θα συνδέουν κεντρικές περιοχές.
- Αύξηση στον στόλο: Προσθήκη περισσότερων λεωφορείων και τρόλεϊ για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.
- Αστυνόμευση λεωφορειολωρίδων: Διασφάλιση απρόσκοπτης κυκλοφορίας στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Οδικές Υποδομές
- Συντήρηση οδικών δικτύων: Αναβάθμιση και συντήρηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου.
- Ασφάλεια των μετακινήσεων: Εφαρμογή ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε αστικές περιοχές, με υποστήριξη μέτρων όπως κάμερες και αστυνόμευση.
- Νέοι οδικοί άξονες: Δημιουργία επεκτάσεων όπως η Αττική Οδός και ο άξονας Ελευσίνα-Οινόφυτα.
Προώθηση Βιώσιμης Κινητικότητας
- Περιορισμός της χρήσης ΙΧ: Ενίσχυση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς όπως η πεζή μετακίνηση και το ποδήλατο.
- Δημιουργία χώρων στάθμευσης για ποδήλατα: Προσθήκη υποδομών στους σταθμούς δημόσιων συγκοινωνιών.
- Πράσινη μετακίνηση: Εφαρμογή φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών στις μετακινήσεις.
Προκλήσεις στις μεταφορές
- Σιδηρόδρομοι: Παρότι έχουν γίνει βήματα εκσυγχρονισμού, οι τελευταίες καταστροφές δείχνουν την αναγκαιότητα βελτίωσης των συστημάτων ασφαλείας όπως το ETCS και GSM-R.
- Θαλάσσιες μεταφορές: Ενίσχυση του στόλου και των υποδομών για την ελαχιστοποίηση του εποχιακού κόστους.
- Αεροπορικές μεταφορές: Αναβάθμιση αεροδρομίων για να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση.
- Εμπορευματικές μεταφορές: Ψηφιοποίηση των εφοδιαστικών αλυσίδων και ενίσχυση της νομοθεσίας.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αθήνα είναι μια πολύπλοκη πρόκληση που απαιτεί ολιστικές λύσεις και συντονισμένες προσπάθειες. Με επίκεντρο τις ανάγκες των πολιτών, οι προτάσεις του ΣΕΣ στοχεύουν στη δημιουργία ενός βιώσιμου και αποδοτικού συστήματος μεταφορών, που θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητα των Αθηναίων.