Νέος ΚΟΚ: Τι αλλάζει και τι προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι για ασφαλέστερους δρόμους

Ανησυχίες για την αυστηρότητα των προστίμων και την αποτελεσματικότητα του νέου ΚΟΚ; O Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) καταθέτει τις προτάσεις του.

Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Θετικές Προοπτικές με Επιφυλάξεις

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), με μακρά ιστορία στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, χαιρετίζει το νέο σχέδιο Νόμου για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Αναγνωρίζει ότι πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, ενσωματώνοντας πολλές από τις προτάσεις που έχει καταθέσει ο ΣΕΣ.

Παρόλα αυτά, ο ΣΕΣ επισημαίνει ότι ορισμένες διατάξεις χρειάζονται βελτιώσεις, είτε με μικρές ρυθμίσεις (όπως στα πρόστιμα ή στις διατυπώσεις), είτε με πιο ουσιαστικές αλλαγές, προκειμένου να αντιμετωπιστούν διαχρονικές αδυναμίες που εμποδίζουν την υλοποίηση αποτελεσματικών οδικών μέτρων και τη βιώσιμη κινητικότητα.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Κατά την άποψη του ΣΕΣ, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η ανεπαρκής παρακολούθηση και αναθεώρηση του ΚΟΚ. Για να αντιμετωπιστεί αυτό, προτείνεται η δημιουργία θέσης τεχνικού συμβούλου με ευθύνη τη συνεχή αξιολόγηση και επικαιροποίηση του Κώδικα κάθε τρία χρόνια, λαμβάνοντας υπόψη τις πιο πρόσφατες διεθνείς πρακτικές. Επίσης, θεωρείται σημαντική η ενσωμάτωση διατάξεων που αφορούν την οριζόντια σήμανση των δρόμων και την προώθηση λιγότερο ρυπογόνων μορφών μετακίνησης, όπως η ποδηλασία και το περπάτημα.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Αμφιβολίες για την Αποτελεσματικότητα των Υψηλών Προστίμων

Ο νέος ΚΟΚ επιχειρεί μια καλύτερη κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητα και την κοινωνική αποδοχή κάθε παράβασης. Ωστόσο, η πάγια θέση του ΣΕΣ είναι ότι τα πρόστιμα θα πρέπει να διατηρηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα, ενώ παράλληλα θα πρέπει να ενισχυθεί η επιτήρηση και η αστυνόμευση στους δρόμους. Η εμπειρία έχει δείξει ότι οι υψηλές ποινές, ιδίως για τις επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, ενδέχεται να έχουν αρνητικές συνέπειες στην εφαρμογή του ΚΟΚ, όπως παρατηρείται και σήμερα. Η προώθηση της αυτοματοποιημένης επιτήρησης μέσω καμερών αναμένεται να επιταχύνει την καταγραφή των παραβάσεων.

Ο ΣΕΣ προτείνει συγκεκριμένες τροποποιήσεις, όπως:

  • Εναρμόνιση του προστίμου για μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, ανεξάρτητα αν πρόκειται για τον οδηγό ή τον συνοδηγό.
  • Εναρμόνιση των ποινών για παραβίαση των πινακίδων σήμανσης Ρ-47 έως Ρ-52δ με αυτές των πινακίδων Ρ-7 και Ρ-8, για λόγους συνοχής.
  • Αυστηροποίηση της ποινής για παράνομη στάθμευση σε σημείο με κίτρινη διαγράμμιση.
  • Εξέταση της αυστηροποίησης των ποινών για παραβάσεις που αφορούν την τροφοδοσία καταστημάτων και τις απαγορεύσεις κυκλοφορίας σε συγκεκριμένους δρόμους.

Ο ΣΕΣ έχει ετοιμάσει μια λεπτομερή καταγραφή των προτεινόμενων αλλαγών, την οποία θα αποστείλει στους αρμόδιους φορείς.

Η αλλαγή της λογικής επιβολής ποινών, από το όχημα στον οδηγό, θεωρείται θετική, αλλά χρειάζεται να εξεταστεί προσεκτικά η πρακτική εφαρμογή της, ιδίως στις παραβάσεις που καταγράφονται από κάμερες.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Η διάταξη για την υποτροπή, που προβλέπει αυστηρότερες ποινές για τους οδηγούς που επαναλαμβάνουν σοβαρές παραβάσεις, κρίνεται ως θετική. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να καθοριστούν με ακρίβεια οι παραβάσεις που θα εμπίπτουν σε αυτήν και να υπάρξει κλιμάκωση των ποινών ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης.

Ο ΣΕΣ προτείνει τα μέτρα για την υποτροπή να εξειδικευτούν μέσω Υπουργικής απόφασης, ώστε να διασφαλίζεται η τακτική αξιολόγηση και ενδεχόμενη αναθεώρηση των ποινών.

Επιπλέον, προτείνονται:

  • Αυστηρός έλεγχος της οδήγησης χωρίς άδεια, με την επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων.
  • Ειδική πρόβλεψη για υποτροπή σε περίπτωση εγκατάλειψης τροχαίου ατυχήματος, η οποία θα οδηγεί σε οριστική αφαίρεση της άδειας οδήγησης.
  • Συμπερίληψη ψυχιατρικής εξέτασης σε συγκεκριμένες περιπτώσεις υποτροπής.

Στις προτάσεις του ΣΕΣ περιλαμβάνονται επίσης βελτιώσεις στις πολιτικές στάθμευσης, με στόχο τη διασφάλιση επαρκών δημόσιων και ιδιωτικών χώρων στάθμευσης.

Τέλος, ο ΣΕΣ επισημαίνει την ανάγκη για ένα νέο πλαίσιο σχετικά με τη διήθηση των δικύκλων και την εφαρμογή συγκεκριμένων όρων που θα αναφέρονται στον ΚΟΚ.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Μεταρρυθμίσεις για την Οδική Ασφάλεια: Προσοχή στην Εφαρμογή

Η πρόταση για αυστηρότερη αντιμετώπιση των οδηγών που παραβιάζουν τον ΚΟΚ, διατηρώντας παράλληλα την προσοχή στο ίδιο το όχημα, απαιτεί προσεκτική εξέταση, ώστε να μην δημιουργηθούν επιπλοκές για τους οδηγούς που εξαρτώνται αποκλειστικά από το αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους.

Η αποτελεσματικότερη προσέγγιση είναι η διασφάλιση της έμπρακτης εφαρμογής των μέτρων, με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη δημιουργία ενός ασφαλέστερου οδικού περιβάλλοντος.

δειτε ακομα

δειτε ακομα