Για περισσότερα από δέκα χρόνια, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με την Tesla, καθώς τα μοντέλα της έχουν γίνει σχεδόν σύμβολα στους δρόμους παγκοσμίως. Ήταν η Tesla που έφερε την ηλεκτροκίνηση στο προσκήνιο, αναδεικνύοντας τους δυναμικούς καινοτόμους εκπροσώπους της αγοράς.
Σήμερα, όμως, η κατάσταση έχει αλλάξει ριζικά. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στη Δύση έχουν στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση προσφέροντας σειρά από ηλεκτρικά μοντέλα, καθώς ο κόσμος στοχεύει στην εξάλειψη των παραδοσιακών ρυπογόνων κινητήρων.
Πέρα από αυτή τη μετάβαση, η Κίνα έχει αναδειχθεί ως κύριος παίκτης στο παιχνίδι του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, παρουσιάζοντας την BYD ως μία από τις πιο υπολογίσιμες απειλές για την ηγεσία της Tesla και των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν καταφέρει να προσφέρουν αυτοκίνητα σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, με τη BYD να έχει μοντέλα που κοστίζουν μόλις 10.000 δολάρια.
Μάλιστα, το 2024, η BYD κατάφερε να πουλήσει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Tesla, καταδεικνύοντας τη ραγδαία αύξηση της δημοτικότητάς της. Η Κίνα επενδύει πρόσθετα στην ηλεκτροκίνηση, προσφέροντας γενναίες επιδοτήσεις και εστιάζοντας στην παραγωγή μπαταριών, ενισχύοντας έτσι τη θέση της στην παγκόσμια αγορά.
Παράλληλα, οι χαμηλότερες τιμές καθιστούν τα ηλεκτρικά οχήματα προσιτά σε ένα ευρύτερο κοινό, επιταχύνοντας τη μετάβαση από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Αν και η BYD επικεντρώνεται κυρίως στην κινεζική αγορά, έχει αρχίσει να επεκτείνει την παρουσία της στο εξωτερικό. Φέτος, οι ηλεκτρικές πωλήσεις στην Κίνα αναμένεται να ξεπεράσουν αυτές των βενζινοκίνητων. Κάποιες εκτιμήσεις από κρατικές εταιρείες προβλέπουν ότι η ζήτηση πετρελαίου θα αρχίσει να φθίνει τα επόμενα δύο χρόνια, κάτι που θα μπορούσε να έχει ευνοϊκές συνέπειες για το περιβάλλον.
Παρ’ όλα αυτά, η ανάπτυξη αυτή δεν έρχεται χωρίς προειδοποιήσεις. Διεθνείς παρατηρητές έχουν εντοπίσει συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας σε εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων και αμερικανικών αυτοκινήτων. Αυτές οι αποκαλύψεις δεν έχουν εξουδετερώσει τη δυναμική της BYD, η οποία έχει ήδη αρχίσει να επενδύει και στην ευρωπαϊκή αγορά – συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.
Ωστόσο, η επέκταση της BYD στις ΗΠΑ φαίνεται πιο περίπλοκη. Η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει επιβάλει δασμούς 100% στα κινεζικά αυτοκίνητα, γεγονός που περιορίζει τις προοπτικές τους στην αμερικανική αγορά. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, που διαθέτουν μερικά από τα λιγότερο αποδοτικά βενζινοκίνητα οχήματα παγκοσμίως, αντιμετωπίζουν καθυστέρηση στην υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με μόλις το 10% των οχημάτων που πωλούνται να είναι ηλεκτρικά, λόγω των υψηλών τιμών και της ανεπαρκούς υποδομής φόρτισης.
Οι οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν ότι η ζήτηση πετρελαίου στις ΗΠΑ θα παραμείνει σε αύξηση για αρκετές ακόμη χρονιές. Στην Ευρώπη, ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν τις κυβερνήσεις να λάβουν δράση για να περιορίσουν την κινεζική επέκταση.