Ο εκκεντροφόρος: Κατασκευή και Χρήσεις

Τι είναι ο εκκεντροφόρος άξονας και ποιός ο ρόλος του στη λειτουργία των κινητήρων εσωτερικής καύσης;

Αρχικά, οι εκκεντροφόροι κατασκευάζονται κυρίως από χάλυβα ή χυτοσίδηρο. Αυτοί περιστρέφονται με μισή ταχύτητα σε σύγκριση με τους στροφαλοφόρους άξονες, και επιτυγχάνουν τη σύνδεσή τους μέσω αλυσίδων, γρανάζων ή ιμάντων χρονισμού. Ο εκκεντροφόρος διαθέτει διαφορετικά έκκεντρα, και η κύρια λειτουργία του είναι να ανοίγει και να κλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής σε κάθε κύλινδρο του κινητήρα.

camshaft b

Ο εκκεντροφόρος άξονας προσφέρει συγκεκριμένο βύθισμα στις βαλβίδες και καθορίζει τη διάρκεια που παραμένουν ανοιχτές. Σε έναν τυπικό τετράχρονο βενζινοκινητήρα, κάθε κύλινδρος φέρει τουλάχιστον δύο βαλβίδες – μία για την εισαγωγή και μία για την εξαγωγή. Ωστόσο, υπάρχουν και κινητήρες που διαθέτουν τρεις, τέσσερις ή και πέντε βαλβίδες.

Η πιο κοινή διάταξη περιλαμβάνει τέσσερις βαλβίδες, οι οποίες προσφέρουν καλύτερη ροή αέρα και, επομένως, καλύτερη αναπνοή του κινητήρα κατά τις υψηλές στροφές. Οι βαλβίδες αυτές είναι επίσης ελαφρύτερες, γεγονός που τους επιτρέπει να φτάνουν σε υψηλότερες ταχύτητες περιστροφής. Σε κινητήρες που διαθέτουν τρεις βαλβίδες, συχνά χρησιμοποιούνται διπλά μπουζί για επιπλέον απόδοση.

camshaft c

Στους κινητήρες με δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο συναντάμε έναν εκκεντροφόρο, ενώ αυτοί με τέσσερις βαλβίδες τοποθετούν δύο εκκεντροφόρους. Οι κύριες ιδιότητες αυτών των κινητήρων είναι η αυξημένη ισχύς και η αποτελεσματικότητα, αλλά ταυτόχρονα η πολυπλοκότητα και το κόστος κατασκευής είναι κάτι που αξίζει να λάβουμε υπόψη μας.

δειτε ακομα

δειτε ακομα