Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ έκανε πρόσφατα γνωστό τον ετήσιο κατάλογο των εταιρειών που σχετίζονται με τον στρατιωτικό τομέα της Κίνας, προσθέτοντας στον κατάλογο την COSCO Shipping, έναν από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς κολοσσούς στον κόσμο, καθώς και δύο από τις θυγατρικές της, μεταξύ άλλων. Σύμφωνα με το maritime-executive.com, η συμπερίληψη της COSCO και της κινεζικής εταιρείας πετρελαίου Cnooc επισημοποιεί περαιτέρω τους υφιστάμενους συσχετισμούς που ενδέχεται να αποθαρρύνουν τις Ηνωμένες Πολιτείες από τη συνεργασία με αυτές τις εταιρείες.
Ο νόμος περί εθνικής άμυνας για το οικονομικό έτος 2021 απαιτεί από τον Υπουργό Άμυνας να δημοσιεύει ετησίως μια λίστα με τις «κινεζικές στρατιωτικές εταιρείες». Η ανακοίνωση αυτή δημοσιεύθηκε στο Ομοσπονδιακό Μητρώο στις 7 Ιανουαρίου.
Διαδικασία και κριτήρια
Το Πεντάγωνο είναι υπεύθυνο για την εξέταση και τον χαρακτηρισμό των εταιρειών ως «κινεζικών στρατιωτικών εταιρειών». Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είναι νομικά υποχρεωμένη να αποφεύγει οποιαδήποτε συναλλαγή με αυτές τις οντότητες. Ο σκοπός της δημοσιευμένης λίστας είναι να φέρει στο φως αυτές τις εταιρείες, με στόχο τη μείωση της συνεργασίας τους με αμερικανικές ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η COSCO βρίσκεται στο στόχαστρο της αμερικανικής κυβέρνησης. Το 2019, η κυβέρνηση Trump επέβαλε βραχυχρόνιες κυρώσεις στον χειριστή δεξαμενόπλοιων της COSCO εξαιτίας της μεταφοράς ιρανικού πετρελαίου, οι οποίες όμως αναιρέθηκαν το επόμενο έτος.
Η νέα λίστα περιλαμβάνει επίσης την COSCO Shipping (Βόρεια Αμερική) και την COSCO Shipping Finance Co., καθώς και άλλες κινεζικές εταιρείες όπως η Cnooc και η China State Shipbuilding Corporation, συνοδευόμενες από 134 εταιρείες που περιλαμβάνουν την China International Marine Corporation και την China Shipbuilding Trading Co., θυγατρική της CSSC. Εντύπωση προκαλεί επίσης η συμπερίληψη της CATL, κορυφαίου κατασκευαστή μπαταριών.
Στρατιωτική και εμπορική σύνδεση
Η πίεση κατά της Κίνας και της στρατιωτικής της στήριξης μέσω του εμπορικού τομέα είναι σε άνοδο. Είναι γνωστό ότι η COSCO συμμετέχει στη μεταφορά στρατιωτικών αγαθών, ενώ η CSSC είναι ο κύριος κατασκευαστής σκαφών του Κινεζικού Πολεμικού Ναυτικού, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου αεροπλανοφόρου και του μεγαλύτερου αμφίβιου επιθετικού πλοίου παγκοσμίως.
Μια ομάδα πέντε αμερικανικών συνδικάτων υπέβαλε επί του παρόντος καταγγελία για να επαναστατήσει κατά της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Εν τω μεταξύ, η Γερουσία των ΗΠΑ εξετάζει τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας μέσω ειδικών ακροάσεων, με την πίεση να εντείνεται καθώς η Κίνα επεκτείνει την επιρροή της στην παγκόσμια ναυτιλία.
Μια δικομματική ομάδα Γερουσιαστών και μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων παρουσίασε τον Δεκέμβριο του 2024 τον νόμο SHIPS for America, που στοχεύει στην αναζωογόνηση του εμπορικού ναυτικού των ΗΠΑ, εστιάζοντας στις κινεζικές ναυτιλίες. Η νομοθεσία περιλαμβάνει απαιτήσεις για τη μεταφορά του 10% των κινεζικών αγαθών σε αμερικανικά πλοία και την επιβολή δασμών στη κινεζική ναυτιλία.
Ωστόσο, η τρέχουσα κίνηση του Υπουργείου Άμυνας θεωρείται περισσότερο συμβολική. Εδραιώνει τη σύνδεση μεταξύ της κινεζικής βιομηχανίας και του στρατού, μια σύνθεση που οι αναλυτές έχουν επισημάνει εδώ και καιρό ως έντονα αληθινή.