ΙΕΛΚΑ: Κίνηση Τιμών στα Σούπερ Μάρκετ

Οι τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ σημείωσαν μείωση 0,94% το Δεκέμβριο του 2024 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), εστιάζοντας αποκλειστικά στις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές τάσεις στο λιανικό εμπόριο τροφίμων.

Ακρίβεια: Νέα προϊόντα που έχουν ενταχθεί στη λίστα με τις μειωμένες τιμές

Η μεταβολή των τιμών τον Δεκέμβριο οφείλεται σε μείωση και στις κατηγορίες τροφίμων και non-food προϊόντων. Ωστόσο, κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες είχαν αύξηση λόγω συγκυριών, όπως τα προϊόντα κακάου και καφέ καθώς και ορισμένα φρέσκα είδη εξαιτίας κλιματικών παραγόντων.

08 01

Οι πιο σημαντικές μειώσεις τιμών καταγράφηκαν σε:

  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -10,52%
  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -7,80%
  • Χαρτικά και καλλυντικά: -5,42%
  • Βρεφικές τροφές: -4,74%
  • Κατεψυγμένα προϊόντα: -3,10%

Αυτές οι μειώσεις οφείλονται κυρίως στην ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία και στη μείωση των τιμών παραγωγής σε ορισμένα προϊόντα.

Σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν σε:

  • Μπισκότα και σοκολάτες: +4,50%
  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,44%
  • Ορεκτικά και αλίπαστα: +4,03%
  • Αλκοολούχα ποτά: +3,42%
  • Νερά και αναψυκτικά: +2,59%

Προϊόντα κακάου και καφέ

Οι διεθνείς τιμές των προϊόντων κακάου και καφέ επηρεάζουν άμεσα τις κατηγορίες γλυκών και ροφημάτων, καθώς και τα προϊόντα πρωινού. Η έλλειψη ψαριών λόγω των κλιματολογικών συνθηκών έχει αναδείξει την αύξηση τιμών, ενώ η παραγωγή αλκοολούχων ποτών πλήττεται από τη χαμηλή παραγωγή σταφυλιών το 2023.

Σύμφωνα με την ανάλυση των 23 κατηγοριών προϊόντων, 14 κατηγορίας παρουσίασαν πτώση τιμών, ενώ 9 σημείωσαν αύξηση.

08 01

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι τιμές παρέμειναν σχεδόν σταθερές το 2024, με μέση αύξηση +0,04% σε σχέση με το 2023. Από τους 12 μήνες, 7 μήνες κατέγραψαν μέσες μειώσεις, ενώ 5 μήνες είχαν αυξήσεις.

Συνολικά, υπάρχει μια τάση αποκλιμάκωσης των τιμών στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων. Από τις 23 κατηγορίες, οι 12 παρουσίασαν μέσες αυξήσεις και οι 11 μειώσεις.

Οι σημαντικότερες μειώσεις καταγράφηκαν σε απορρυπαντικά, υγειονομικά προϊόντα, βρεφικές τροφές και γαλακτοκομικά, ενώ οι αυξήσεις αφορούσαν κυρίως φρέσκα ψάρια, μπισκότα και ποτά.

08 01 2024 sx3 768x430 1

Προβλεπόμενοι λόγοι για τη συγκράτηση τιμών στα σουπερμάρκετ:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Η σταθεροποίηση τιμών στα μεγαλύτερα καταστήματα προέρχεται από τις αυξημένες ποσότητες προϊόντων και την τεχνολογική ετοιμότητά τους, με θετική επίδραση από την οργανωτική τους ικανότητα.
  • Κυβερνητικές παρεμβάσεις. Οι προσπάθειες μείωσης τιμών από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ενταθεί λόγω αυστηρών ρυθμιστικών πλαισίων.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Αυξημένος αριθμός προσφορών επηρεάζει θετικά τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Γενική ταχύτητα ροής αποθεμάτων. Οι αλυσίδες προχωρούν σε γρήγορη ανανέωση των αποθεμάτων τους.
  • Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν έδαφος, παρέχοντας περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές.

δειτε ακομα

δειτε ακομα