«Η Νορβηγία στο Ηλεκτρικό Μέλλον: Πρώτη Χώρα στην Ηλεκτροκίνηση»

Από το 2017, η Νορβηγία έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο: να εξαλείψει πλήρως τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι το 2025. Αν και τότε φάνταζε ως μια σχεδόν ακατόρθωτη αποστολή, σήμερα ο στόχος αυτός δείχνει να έχει γίνει πραγματικότητα.

Φυσικά, η επίτευξη αυτής της πρόθεσης υποστηρίχθηκε από τις εκτενείς εξαγωγές ορυκτών καυσίμων της Νορβηγίας, οι οποίες κατέφεραν να προσθέσουν περίπου 108 δισεκατομμύρια δολάρια στο δημόσιο ταμείο το 2023. Ωστόσο, αυτό το επίτευγμα ξεχωρίζει σε μια εποχή μείωσης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ, όπου η πρόοδος της ηλεκτροκίνησης φαντάζει απειλούμενη λόγω της επιστροφής του Ντόναλντ Τραμπ.

Ο Harald Andersen, επικεφαλής της ένωσης εισαγωγών αυτοκινήτων της Νορβηγίας, παραδέχεται ότι ο αρχικός στόχος ήταν πράγματι φιλόδοξος. «Θέσαμε υψηλούς στόχους», αναφέρει «αλλά αυτοί συνδυάστηκαν με τις σωστές πολιτικές». Αυτές οι πολιτικές περιλαμβάνουν ελκυστικά κίνητρα που χρονολογούνται από το 1994 με το Think City, το πρώτο EV που απαλλάχθηκε από φόρους ταξινόμησης στη Νορβηγία.

Καθώς η τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων προχώρησε τα τελευταία 20 χρόνια, οι διαδοχικές κυβερνήσεις έχουν προσφέρει ολοένα και περισσότερα οφέλη στους κατόχους EV: δωρεάν στάθμευση, πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες και απαλλαγές από τέλη κυκλοφορίας και φόρους.

car 3117778 640

Τα κίνητρα

Αν και η Νορβηγία έχει αρχίσει να αναθεωρεί ορισμένα από τα πλεονεκτήματα αυτά – π.χ. από το 2023 οι αγοραστές ακριβότερων μοντέλων υποχρεούνται να πληρώνουν ΦΠΑ – τα σημαντικότερα κίνητρα παραμένουν σε εφαρμογή, επιτρέποντας στα ηλεκτρικά οχήματα να κυριαρχούν στους δρόμους της.

Οι συνεργαζόμενοι τεχνικοί επενδύουν στην εκπαίδευσή τους για την επισκευή οχημάτων υψηλής τάσης και προσαρμόζουν τις εγκαταστάσεις τους για την εργασία σε μπαταρίες, ενώ οι μεγάλες εταιρείες καυσίμων, όπως η Circle K, προχωρούν στην εγκατάσταση υποδομών φόρτισης.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρχικά κυριάρχησαν σε πόλεις όπως το Όσλο και το Μπέργκεν, ωστόσο η δημοτικότητα τους επεκτείνεται ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως το νησί Svalbard. Σημαντικό είναι ότι τον Σεπτέμβριο οι μπαταρίες έφεραν το 90% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων σε όλες τις νορβηγικές επαρχίες, με το ποσοστό να φτάνει μέχρι και το 98% σε ορισμένες περιοχές, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εθνικών Οδών.

Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν μόνο το 25% του συνόλου των αυτοκινήτων στους νορβηγικούς δρόμους, γεγονός που υποδηλώνει ότι η αγορά μπορεί να μην φτάσει το 50% πριν από το 2030. Στη Νορβηγία υπάρχουν σήμερα περίπου 170 ηλεκτροκίνητα μοντέλα διαθέσιμα για τους αγοραστές.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η Tesla έχει ξεπεράσει τόσο την Toyota όσο και τη VW και έχει γίνει η κορυφαία μάρκα πωλήσεων στην αγορά, ενώ οι Κινέζοι κατασκευαστές, όπως η Xpeng, η BYD και η Nio, ανταγωνίζονται για τις καλύτερες τοποθεσίες στο κέντρο του Όσλο.

Οι dealerships προσελκύουν πελάτες με πάρτι που περιλαμβάνουν χοτ-ντογκ και οικογενειακές εκδρομές σε φάρμες.

car 6943487 640

Παράδειγμα για άλλες χώρες

Αν άλλες χώρες επιθυμούν να επιταχύνουν την απομάκρυνσή τους από τα ορυκτά καύσιμα, μπορούν να ακολουθήσουν τη στρατηγική της Νορβηγίας προσφέροντας ελκυστικά κίνητρα στους καταναλωτές χωρίς να επιβάλλουν πλήρη απαγόρευση στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Αν και τα αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου θα συνεχίσουν να πωλούνται μετά το 2025, η κλίμακα των κινήτρων που παρέχει η Νορβηγία, που κοστίζουν δισεκατομμύρια σε χαμένα δημοσιονομικά έσοδα, καθιστά τα ηλεκτρικά οχήματα πολύ πιο οικονομικά σε σχέση με τη συνολική τους ιδιοκτησία.

Αρχικά, οι περισσότεροι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων ήταν πιο ευαίσθητοι σε περιβαλλοντικά θέματα. Ωστόσο, αυτό έχει αλλάξει με την αύξηση της εμπιστοσύνης προς αυτή την οικολογική τεχνολογία και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, σύμφωνα με την Christina Bu, γενική γραμματέα της Ένωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων.

Παλαιότερα οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων διατηρούσαν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης ως εφεδρικά, τώρα σχεδόν τα 2/3 των νοικοκυριών με ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν έχουν κανένα άλλο όχημα. «Οι άνθρωποι έρχονται σε μένα με ενθουσιασμό και λένε ότι ποτέ δεν ήθελαν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά τώρα είναι περήφανοι γι’ αυτό», υπογραμμίζει η Bu. «Αυτό μπορεί να είναι ένα μάθημα για άλλες χώρες», προσθέτει.

δειτε ακομα

δειτε ακομα