Σταθερά παραμένουν οι καταγεγραμμένοι έλεγχοι ΚΤΕΟ στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.
Εκατομμύρια οχήματα κυκλοφορούν χωρίς ΚΤΕΟ στους δρόμους της Ελλάδας, με τους ιδιοκτήτες που παρανομούν να φαίνεται ότι δεν ανησυχούν ούτε για τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις οι οποίες αναμένονται σύντομα.
Το φαινόμενο της αποχής από τους ελέγχους ΚΤΕΟ παρατηρείται από το 2007, όταν η διαδικασία ευθυγραμμίστηκε με τις ευρωπαϊκές πρακτικές.
Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία που θα τεθεί σε εφαρμογή τον Ιούνιο του 2024, θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά η ηλεκτρονική διασταύρωση των ανέλεγκτων οχημάτων, με σκοπό την άμεση ανίχνευση των παραβατών και την επιβολή διοικητικών και οικονομικών ποινών μέσω ηλεκτρονικών διαδικασιών.
Παρά την εκτενή δημοσιότητα γύρω από το ζήτημα της αποχής, οι παραβάτες οδηγοί φαίνεται να μην σπεύδουν να ελέγξουν τα οχήματά τους, κυρίαρχα λόγω του κόστους συντήρησης. Το πρόβλημα αφορά κυρίως τα ΙΧΕ, τα ελαφρά φορτηγά με μεικτό βάρος έως 3,5 τόνους και τις μοτοσικλέτες άνω των 50 κ.εκ.
Ο πρόεδρος των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδας, κ. Κωνσταντίνος Βήκας, τόνισε σε δηλώσεις του ότι: «Τα αρμόδια υπουργεία πρέπει να δράσουν άμεσα για την έκδοση των απαραίτητων κοινών υπουργικών αποφάσεων και την ενεργοποίηση του νόμου για την ηλεκτρονική διασταύρωση. Μέχρι να εφαρμοστεί ο νόμος, οι παραβάτες οδηγοί θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν ανενόχλητοι με τα μη ελεγμένα και ενδεχομένως επικίνδυνα οχήματά τους. Το νέο μέτρο αναμένεται να βάλει τέλος στην ανομία που κυριαρχεί τα τελευταία 17 χρόνια, ενισχύοντας την οδική ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος.
Στατιστικά στοιχεία
Σύμφωνα με τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ο αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας φτάνει τα 9 εκατομμύρια, αλλά παρατηρείται ένα έλλειμμα 2,9 εκατομμυρίων ελέγχων που θα έπρεπε να γίνουν σύμφωνα με την κανονισμένη διετία.
Η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους παλαιότερους στόλους οχημάτων στην ΕΕ, με μέσο όρο ηλικίας που φτάνει τα 17,5 χρόνια για τα ΙΧΕ και 22,5 χρόνια για τα φορτηγά.
Η σύγκριση των ελέγχων ΚΤΕΟ ανά έτος δείχνει σταθερές τάσεις χωρίς σημαντική μεταβολή:
Τεχνικοί έλεγχοι Ι.Χ.Ε & Ελαφρών φορτηγών (ΜΒ έως 3,5 τόνους) | Σύνολο ελέγχων |
2015 | 2.304.142 |
2016 | 1.892.665 |
2017 | 2.241.862 |
2018 | 2.061.668 |
2019 | 2.286.621 |
2020 | 1.968.856 |
2021 | 2.424.011 |
2022 | 2.158.511 |
2023 | 2.395.993 |
Για το 2024, τα διαθέσιμα στοιχεία είναι περιορισμένα, με εικόνα μόνο για 5 μήνες.
Συγκρίνοντας με το 2022, παρατηρείται μια φαινομενική αύξηση ελέγχων κατά 7,4%, ωστόσο αυτό δε μαρτυρά πραγματική αύξηση, καθώς οι ελέγχοι που καταγράφηκαν μπορεί να είναι πλεονασματικοί λόγω έλλειψης στοιχείων προηγούμενων μηνών.
Τεχνικοί έλεγχοι Ι.Χ.Ε & Ελαφρών φορτηγών (ΜΒ έως 3,5 τόνους) | 2023 | 2024 | Μεταβολή |
ΙανουάριοςΦεβρουάριοςΑπρίλιοςΙούνιοςΣεπτέμβριος | 908.487 | 975.461 | +66.974 έλεγχοι ή 7,37% |
Πρόστιμα
Με τη νέα νομοθεσία, οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι θα γίνονται μία φορά κάθε εξάμηνο και οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν τα εξής πρόστιμα:
– Από 250 έως 1.000 ευρώ για ανασφάλιστα οχήματα. Συγκεκριμένα, πρόστιμο 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για επιβατηγά οχήματα και 250 ευρώ για δίκυκλα.
– Ισόποσα των Τελών Κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) σε περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων με οφειλές άνω του ενός έτους.
– 400 ευρώ αν το όχημα δεν έχει υποβληθεί σε έλεγχο από Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου.
Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος. Η επιστροφή γίνεται μόνο με την προσκόμιση της απόδειξης ασφάλισης ή του σχετικού δελτίου τεχνικού ελέγχου ή της βεβαίωσης μη οφειλής Τελών Κυκλοφορίας, και την απόδειξη καταβολής του προστίμου.