Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες τον Οκτώβριο, με τις μειώσεις να επικεντρώνονται κυρίως σε προϊόντα μη τροφίμων, ενώ κάποιες αυξήσεις παρατηρήθηκαν στα προϊόντα κακάου και καφέ, καθώς και σε ορισμένα νωπά τρόφιμα λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας.
Όπως αναφέρει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο -0,03% για τον Οκτώβριο του 2024.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών σημειώθηκαν στις εξής κατηγορίες:
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: -10,18%
- Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -8,00%
- Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -4,69%
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,78%
- Ζύμες νωπές και καταψυγμένες: -2,77%
Αυτές οι μειώσεις οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην ομαλοποίηση της αγοράς μετά την πανδημία και στη πτώση τιμών παραγωγού για ορισμένα προϊόντα.
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις εξής κατηγορίες:
- Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +11,31%
- Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη: +5,79%
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,78%
- Είδη πρωινού και ροφήματα: +3,72%
- Αλκοολούχα ποτά: +3,49%
Η αύξηση στις τιμές των ψαριών οφείλεται στην περιορισμένη αλιεία λόγω της διαρκούς ζέστης, με τις ιχθυοκαλλιέργειες να μην καλύπτουν πλήρως τη ζήτηση. Οι διεθνείς τιμές κακάου και καφέ επηρεάζουν επίσης τα γλυκά και τα ροφήματα, ενώ η χαμηλή παραγωγή σταφυλιών το 2023 οδήγησε σε αυξήσεις για το 2024 όσον αφορά τα αλκοολούχα ποτά.
Αξιοσημείωτο είναι ότι από τις 23 κατηγορίες που εξετάστηκαν, οι 11 παρουσίασαν μείωση και οι 12 αύξηση.
Οι κυριότεροι λόγοι για τη συγκράτηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν:
- Σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, με τις τιμές να παραμένουν σταθερές στα μεγάλα καταστήματα λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων και των οικονομιών κλίμακας.
- Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές παρουσιάζει πτώση, αν και σε κάποιες περιπτώσεις, όπως ο καφές και το κακάο, η κατάσταση είναι αντίθετη.
- Κυβερνητικές παρεμβάσεις που επιτρέπουν στους προμηθευτές να διατηρούν τις τιμές σταθερές.
- Μάστερ προσφορών και εκπτώσεις που δημιουργούν μια πιο προσιτή αγοραστική εμπειρία για τους καταναλωτές.
- Ταχεία κυκλοφορία αποθεμάτων, γεγονός που διευκολύνει τη γρήγορη ανανέωση και σταθεροποίηση των τιμών.
- Η αύξηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η οποία ενισχύεται από το ευρύ φάσμα τους στα σούπερ μάρκετ.