Ελλάδα ανάμεσα σε 85 έργα ΑΠΕ για χρηματοδότηση 4,8 δισ. ευρώ από την ΕΕ

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την επιλογή 85 έργων για τον καθαρό μηδενισμό, συμπεριλαμβανομένων πρωτοβουλιών που σχετίζονται με το υδρογόνο και τις ναυτιλιακές τεχνολογίες, τα οποία θα επωφεληθούν από 4,8 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις μέσω του Ταμείου Καινοτομίας. Αυτή η πληροφόρηση προήλθε από το offshore-energy.biz.

Τα έργα αυτά καλύπτουν 18 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, υπογραμμίζοντας την πρόοδο της στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).

Οι χώρες που συμμετέχουν περιλαμβάνουν: Βέλγιο, Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Ελλάδα, Ισπανία, Γαλλία, Κροατία, Ιταλία, Ουγγαρία, Ολλανδία, Αυστρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Φινλανδία, Σουηδία και Νορβηγία.

Τα επιλεγμένα έργα περιλαμβάνουν διαφορετικές κλίμακες (μεγάλα, μεσαία και μικρά, καθώς και πιλοτικά) που αγγίζουν ένα ευρύ φάσμα τομέων , συμπεριλαμβανομένων των εξής κατηγοριών: βιομηχανίες υψηλής ενεργειακής κατανάλωσης, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενεργειακή αποθήκευση, διαχείριση βιομηχανικού άνθρακα, καθαρή κινητικότητα (συμπεριλαμβανομένων της ναυτιλίας και της αεροπορίας) και κτιρίων.

Τα επιλεγμένα έργα αναμένονται να λειτουργήσουν μέχρι το 2030 και κατά τα πρώτα 10 χρόνια της λειτουργίας τους θα εκτιμάται ότι θα μειώσουν τις εκπομπές κατά περίπου 476 εκατομμύρια τόνους CO2 ισοδύναμου.

Όπως δηλώνει η Επιτροπή, η επιτυχία αυτών των έργων θα ενισχύσει την ευρωπαϊκή βιομηχανία, θα καταστήσει την Ευρώπη ηγετική στην τεχνολογία και θα ενισχύσει τη σταθερότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων, συμβάλλοντας στους φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών για την ήπειρο.

Κύριοι στόχοι των έργων

– Ανανεώσιμες πηγές υδρογόνου: Τα έργα που επιλέχθηκαν αναμένεται να παράγουν 61 κιλοτόνους ανανεώσιμων πηγών καυσίμου μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO) ετησίως, ενισχύοντας τη χρήση και παραγωγή ανανεώσιμων πηγών για δύσκολες βιομηχανικές και μεταφορικές εφαρμογές.

– Καθαρή κινητικότητα: Τα έργα θα εστιάσουν στη μείωση των εκπομπών στο τομέα της κινητικότητας, με ιδιαίτερη βαρύτητα στον ναυτιλιακό τομέα. Οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν την κατασκευή και μετασκευή σκαφών που χρησιμοποιούν και καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια RFNBO, καθώς και τη μείωση εκπομπών στην κατασκευή οδικών μεταφορών, με στόχο την παραγωγή 525 κιλοτόνων ανανεώσιμων καυσίμων ετησίως.

– Κατασκευή καθαρής τεχνολογίας: Σύμφωνα με τον νόμο Net-Zero Industry Act (NZIA), τα επιλεγμένα έργα θα αναπτύξουν και θα κατασκευάσουν μονάδες παραγωγής για κρίσιμα εξαρτήματα στην αιολική και ηλιακή ενέργεια, καθώς και για ηλεκτρολύτες και κατασκευές σχετικές με τη διαχείριση της ενέργειας. Αυτά τα έργα θα προσφέρουν 3 GW παραγωγικής ικανότητας ηλιακών φωτοβολταϊκών στην ΕΕ και 9,3 GW ηλεκτρολύτη.

– Βιομηχανίες έντασης ενέργειας: Θα υποστηρίξουν διάφορες καινοτόμες τεχνολογίες με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στις ενεργειακές βιομηχανίες, εστιάζοντας στην ενσωμάτωσή τους με ανανεώσιμες πηγές και λύσεις αποθήκευσης.

– Διαχείριση άνθρακα: Τα επιλεγμένα έργα θα συμβάλουν στη δέσμευση CO2, με στόχευση 13% του ετήσιου στόχου της NZIA για την αποθήκευση τουλάχιστον 50 εκατομμυρίων τόνων CO2, προερχόμενοι από δύσκολα πηγές όπως ο τσιμέντος και οι χημικές βιομηχανίες.

Πηγές χρηματοδότησης

Οι νικητές θα υπογράψουν τις συμφωνίες τους με την Ευρωπαϊκή Εκτελεστική Υπηρεσία για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) το πρώτο τρίμηνο του 2025. Με την ανακοίνωση, δήλωσε ότι, εκτός από τα 85 έργα, υπάρχουν και άλλα “υποσχόμενα αλλά λιγότερο ώριμα”.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θα παρέχει πρόσθετη υποστήριξη για την ανάπτυξη των έργων.

Μέχρι σήμερα, το Ταμείο Καινοτομίας έχει επιχορηγήσει περίπου 7,2 δισεκατομμύρια ευρώ σε περισσότερα από 120 καινοτόμα έργα σε όλη την Ευρωπαϊκή Οικονομική Ζώνη, με επόμενη πρόσκληση που αναμένεται να ανακοινωθεί στις αρχές Δεκεμβρίου 2024.

δειτε ακομα

δειτε ακομα