Ο κατασκευαστικός τομέας στην Ελλάδα φαίνεται να αναρρώνει, καθώς τα περιθώρια κέρδους αυξάνονται εντυπωσιακά, με το ανεκτέλεστο έργων να ξεπερνά τα 14 δισ. ευρώ. Οι παλιές συμβάσεις τείνουν να αποσύρονται, επιτρέποντας στους τεχνικούς ομίλους να απεγκλωβιστούν από τα βάρη έργων που είχαν αναλάβει με υπερβολικές εκπτώσεις. Επιπλέον, η ιδιωτική πρωτοβουλία, όπως η επένδυση της Lamda Development στο Ελληνικό, ενισχύει τις ροές χρηματοδότησης για πολλές μεγάλες και μεσαίες κατασκευαστικές εταιρείες. Σημαντικός παράγοντας είναι και η βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης, με χρήματα που η αγορά δεν είχε δει εδώ και πάνω από 12 χρόνια εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης.
Πρόσφατα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κάλεσε τους εργολάβους να επιταχύνουν την εκτέλεση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, προκειμένου να μην καθυστερήσει η εκταμίευση των 2,2 δισ. ευρώ που απαιτούνται.
Αξιολόγηση των εταιρειών
Αναλύοντας τις οικονομικές καταστάσεις μεγάλων ομίλων, βλέπουμε ότι για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η κερδοφορία κλαδικών έργων είναι σε υγιή επίπεδα και αναμένεται να παραμείνει έτσι. Παρά τις 9,2% χαμηλότερες πωλήσεις, το προσαρμοσμένο EBITDA αύξηθηκε κατά 14,6%, χάρη στη βελτίωση του περιθωρίου κέρδους. Ειδικότερα, το περιθώριο κέρδους του κατασκευαστικού τομέα ανέβηκε στο 10,4%, σε σύγκριση με 8,3% πέρυσι.
Στον όμιλο ΑΒΑΞ, το περιθώριο EBITDA αυξήθηκε σε 9,4% από 6,8% το αντίστοιχο εξάμηνο. Αυτή η θετική τάση αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς ο ρυθμός εκτέλεσης νέων έργων μεγαλώνει με καλύτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας. Η αναδιάρθρωση προϋπολογισμών ορισμένων έργων λόγω αυξήσεων κόστους αναμένεται να ενισχύσει αυτή την προοπτική.
Στον τομέα της Intrakat, όπου περιλαμβάνονται τα αποτελέσματα της ΑΚΤΩΡ, η επιστροφή στην κερδοφορία δείχνει τη δυναμική της εταιρείας. Με το ανεκτέλεστο να ενισχύεται και την εκκίνηση μεγάλων έργων με υψηλά περιθώρια κέρδους, οι αναλύσεις αναμένουν σημαντική πρόοδο στο μέλλον. Παράλληλα, τα μεικτά περιθώρια κέρδους μειώθηκαν στο 10% από 12% πέρυσι, κυρίως λόγω έργων της ΑΚΤΩΡ στη Ρουμανία.
Μεγάλες συμφωνίες
Καθώς οι κατασκευαστικές εταιρείες προσπαθούν να αξιοποιήσουν τον αυξανόμενο όγκο έργων μετά από χρόνια στασιμότητας, φαίνεται να αναζητούν νέα έσοδα. Μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου και πώλησης περιουσιακών στοιχείων, επιδιώκουν να καλύψουν κενά του παρελθόντος και να βελτιώσουν την δανειοδότησή τους.
Μια πρόσφατη περίπτωση είναι η πώληση του 36,59% της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Masdar, που θα αποφέρει 864 εκατ. ευρώ και θα βελτιώσει το χρηματοδοτικό προφίλ του ομίλου, μηδενίζοντας τον καθαρό δανεισμό. Σημαντική μείωση δανεισμού παρατηρείται και στον όμιλο ΑΒΑΞ, όπου τις τελευταίες χρόνια επιτεύχθηκε μείωση περίπου 60% μέσω πωλήσεων non-core assets. Εν τω μεταξύ, η Intrakat έχει ολοκληρώσει δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου με συνολικά 151,4 εκατ. ευρώ από το 2022.
Οι εξελίξεις αυτές ενισχύουν την ικανοποίηση της προόδου στα έργα που εκτελούνται, βελτιώνοντας κατά κάποιο τρόπο τις χρηματοροές και αμβλύνοντας τις καθυστερήσεις των δημοσίων πληρωμών. Για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδιώκει την αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για υποδομές. Πρόσφατα ψηφίσθηκε διάταξη με στόχο την αύξηση της χρηματοδότησης από 330 εκατ. ευρώ σε 550-600 εκατ. ευρώ ετησίως, με σκοπό την ομαλή αποκατάσταση της κατάστασης εντός του προσεχούς διάστημα.