Η Ελλάδα ετοιμάζεται να προχωρήσει σε αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, ανταποκρινόμενη στις πιέσεις της Ε.Ε. για την αντιμετώπιση των παλαιών ρυπογόνων οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους. Αυτές οι αλλαγές αναμένονται να επιφέρουν μικρές αυξήσεις για όλους τους κατόχους οχημάτων, με μεγαλύτερη επιβάρυνση για τα παλαιά οχήματα, ενώ οι ηλεκτρικοί θα παραμείνουν έντονα επιδοτούμενοι και χωρίς τέλη.
Περιβαλλοντική επίδραση
Η γήρανση του οχηματικού στόλου της χώρας αποτελεί μία από τις κύριες προκλήσεις για τη μείωση του Ευρωπαϊκού περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Παρά την πρόοδο που έχει γίνει στην αποφυγή της εξάρτησης από ρυπογόνες πηγές ενέργειας, όπως ο λιγνίτης και το πετρέλαιο, η μέση ηλικία των Ι.Χ. στην Ελλάδα συνεχίζει να είναι 17,3 χρόνια, με τα φορτηγά να είναι ακόμα πιο παλιά, με μέση ηλικία άνω των 20 ετών.
Με τα νέα ευρωπαϊκά περιβαλλοντικά πρότυπα, η Ελλάδα προγραμματίζει την επιβολή νέων τελών για τα παλαιότερα οχήματα. Σκοπός είναι η απομάκρυνση των πιο ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους, εστιάζοντας κυρίως στα αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών.
Μία Τεχνική Ομάδα Εργασίας θα συγκροτηθεί από την Κυβέρνηση για να εξετάσει τα δεδομένα και να αναπτύξει ένα δίκαιο και βιώσιμο σύστημα τιμολόγησης που να λαμβάνει υπόψη τις οικονομικές και περιβαλλοντικές ανάγκες.
Ο φιλόδοξος σκοπός της κυβέρνησης είναι να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός με εισπραττόμενα ποσά από τους νέους φόρους, παρά να χρηματοδοτηθούν κίνητρα για την αγορά νέων, λιγότερο ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Η ήδη υπάρχουσα πολιτική ενθάρρυνσης της αγοράς ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, που περιλαμβάνει μειωμένα τέλη και φορολογικές ελαφρύνσεις, έχει συνεισφέρει στην απόσυρση παλαιότερων αυτοκινήτων. Ωστόσο, αυτά τα μέτρα φαίνεται ότι δεν αρκούν.
Η υψηλή τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για αρκετούς πολίτες και επιχειρήσεις που θέλουν να επενδύσουν σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα, αλλά δεν μπορούν να το κάνουν λόγω του κόστους.
Η Τεχνική Ομάδα Εργασίας θα έχει την πρόκληση να εξισορροπήσει την επιτακτική ανάγκη για έναν πιο οικολογικό οχηματικό στόλο και την ανάγκη για οικονομική προσιτότητα.
Νέα Τέλη Κυκλοφορίας
Από το 2026 και μετά, οι νέες ρυθμίσεις θα προβλέπουν μία κλιμακωτή κλίμακα τελών για τα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερους ρύπους, αναλογικά με την εκπομπή τους.
Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της κλίμακας πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις σημερινές φορολογικές δομές και να εξασφαλίσει ότι οι οικονομικά αδύναμοι πολίτες δεν θα επιβαρυνθούν υπερβολικά. Επίσης, είναι σκόπιμο η κυβέρνηση να δείξει δικαιοσύνη προς όσους έχουν ήδη προχωρήσει σε αναβάθμιση των οχημάτων τους για να επωφεληθούν από τις φορολογικές ελαφρύνσεις.
Καθώς η απαίτηση για μια πιο βιώσιμη και πράσινη οικονομία γίνεται όλο και πιο επιτακτική, το σχέδιο θα περιλαμβάνει και κίνητρα για την απόσυρση των παλαιών οχημάτων, όπως οικονομικές ενισχύσεις και προγράμματα ανταλλαγής για πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα.