Συναρπαστικές προοπτικές ξημερώνουν στον τομέα των συσσωρευτών ενέργειας, καθώς μια κινέζικη εταιρεία φέρνει στο προσκήνιο μια καινοτόμο λύση που υπόσχεται αυτονομία χωρίς την ανάγκη επαναφόρτισης για δεκαετίες.
Το μέλλον της αυτοκίνησης φαίνεται να είναι ηλεκτρικό, ωστόσο οι μπαταρίες που τροφοδοτούν τα οχήματα συνεχίζουν να επιδέχονται μεταρρυθμίσεις και βελτιώσεις.
Η κινέζικη startup Betavolt έχει παρουσιάσει μια «μικροσκοπική» πυρηνική μπαταρία, η οποία υπόσχεται να παράγει ηλεκτρική ενέργεια για έως και 50 χρόνια.
Η βηταβολταϊκή μπαταρία (το όνομα της προέρχεται από την ακτινοβολία β που περιλαμβάνει ηλεκτρόνια) μετατρέπει τη θερμότητα που προκύπτει από τη διάσπαση ενός ραδιενεργού ισοτόπου σε ηλεκτρική ενέργεια.
Αυτή η τεχνολογία δεν είναι νέα, καθώς χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια σε συσκευές που απαιτούν αδιάλειπτη λειτουργία για δεκαετίες, όπως βηματοδότες και συστήματα σε διαστημικές αποστολές.
Αν και οι πυρηνικές μπαταρίες παρουσιάζουν υψηλό κόστος και θερμοκρασία λειτουργίας, η ενεργειακή πυκνότητά τους είναι δεκαπλάσια σε σχέση με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, προσφέροντας μια εντυπωσιακή διάρκεια ζωής και περιορίζοντας την ανάγκη για συντήρηση.
Η καινοτόμος μπαταρία της Betavolt είναι ήδη υπό δοκιμές και αναμένεται να βρει εφαρμογή σε διάφορους τομείς, από κινητά τηλέφωνα και drones μέχρι ηλεκτρικά οχήματα.
Η συγκεκριμένη μπαταρία έχει διαστάσεις 15 χλστ. σε μήκος και πλάτος με ύψος 5 χλστ. και παράγει προς το παρόν 100 μικροβάτ (μW) στα 3 V. Σύμφωνα με την Betavolt, το 2025 θα είναι διαθέσιμη μια μεγαλύτερη έκδοση που θα αποδίδει ένα Watt, διαθέσιμη για σύνδεση και λειτουργία σε ομάδες.
Επιπλέον, η μπαταρία δεν είναι επικίνδυνη για τον άνθρωπο ή το περιβάλλον, καθώς η κάσα της προσφέρει ασφάλεια, και το χρησιμοποιούμενο ισότοπο (νικέλιο-63) μετατρέπεται σε χαλκό με την πάροδο του χρόνου.
Τέλος, η πυρηνική μπαταρία της Betavolt λειτουργεί απρόσκοπτα σε μία εκτενή γκάμα θερμοκρασιών, από -60 έως 120 βαθμούς Κελσίου, με την προστατευτική της κάσα να την καθιστά ανθεκτική σε φωτιά από κρούσεις.
Η Betavolt σκοπεύει να προχωρήσει σε νεότερες έρευνες δοκιμάζοντας ακόμη περισσότερα ραδιοϊσότοπα με στόχο τη δημιουργία μπαταριών μεγαλύτερης ισχύος και διάρκειας ζωής από δύο έως 30 χρόνια.