Το σχέδιο νόμου που αναμένεται να φέρει σημαντικές αλλαγές στον τομέα των συγκοινωνιών κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά τη παραχώρηση της Αττικής οδού για 25 χρόνια, με ένα πρωτοφανές οικονομικό αντάλλαγμα που φτάνει τα 3,27 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό το ποσό αποτελεί την υψηλότερη τιμή της ιστορίας για τον ΤΑΙΠΕΔ.
Η εν λόγω σύμβαση θα περιλαμβάνει προβλέψεις που θα ωφελήσουν τους χρήστες της Αττικής Οδού, διασφαλίζοντας τη σωστή συντήρηση του δρόμου και την άμεση ανταπόκριση σε έκτακτα περιστατικά.
Σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις της κυβέρνησης, το ποσό των 3,27 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του δημόσιου χρέους, κάτι που θα επιφέρει πτώση σχεδόν 1,5 μονάδας του ΑΕΠ.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Αυτή η σύμβαση είναι η μεγαλύτερη από τις 9 αποκρατικοποιήσεις που ολοκληρώσαμε τον τελευταίο χρόνο. Οι αποκρατικοποιήσεις αυτές έχουν θετική επίδραση στην οικονομία και την απασχόληση και είναι κρίσιμες για την καθημερινότητα των κατοίκων και επισκεπτών της πρωτεύουσας. Η σύμβαση αυτή θα οδηγήσει σε αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου και στη μείωση του δημοσίου χρέους».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πρόσθεσε: «Με αυτή τη νέα σύμβαση διασφαλίζεται η ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς παραχώρησης και η ομαλή λειτουργία της Αττικής Οδού, που είναι ένα σημαντικό τμήμα του συγκοινωνιακού δικτύου της Αττικής. Η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αποδεικνύει ότι μπορεί να είναι διαφανής και ωφέλιμη για όλους, ενισχύοντας το δημόσιο συμφέρον και προάγοντας την οικονομική ανάπτυξη».
Μέτρα για τους οδηγούς
Σύμφωνα με τη σύμβαση, ο παραχωρησιούχος, μία κοινοπραξία που περιλαμβάνει την ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε. και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., θα αναλάβει για 25 έτη την χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Αττικής Οδού. Επιπλέον του εφάπαξ ποσού, θα καταβάλει ετησίως ποσοστό 7,5% από τα έσοδα της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου και θα επενδύσει 380 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση.
Μια από τις σημαντικές πτυχές της σύμβασης είναι η περικοπή των διοδίων, που θα μειωθούν από 2,8 ευρώ σε 2,5 ευρώ από τις 6 Οκτωβρίου, όταν θα αποδοθεί ο αυτοκινητόδρομος στον παραχωρησιούχο. Η μείωση αυτή αφορά τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα ελαφρά εμπορικά καθώς και τα τροχόσπιτα.
Η σύμβαση περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για τη διασφάλιση της συντήρησης, της εύρυθμης λειτουργίας του δρόμου και της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Ο παραχωρησιούχος θα υπόκειται σε αξιολόγηση κάθε δύο χρόνια, με βάση σημαντικούς δείκτες απόδοσης (KPIs), ενώ σε περίπτωση μη επίτευξης των στόχων θα επιβάλλονται χρηματικές ποινές.