Η Ελλάδα προχωρά σε νέα εξοπλιστικά βήματα για το Πολεμικό Ναυτικό της, με την απόκτηση τεσσάρων σύγχρονων υποβρυχίων που θα ενισχύσουν δραστικά την παρουσία της στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Αυτή η κίνηση έρχεται μετά την αγορά των γαλλικών φρεγατών Belharra, με την πρώτη να πλησιάζει τα ελληνικά ύδατα τις επόμενες εβδομάδες, σε μια εποχή που η κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και η τουρκική εξοπλιστική κούρσα αναδιευθετούν τις ισορροπίες. Οι ΗΠΑ επεκτείνουν την επιρροή τους εδώ, ενώ τα ευρωπαϊκά αμυντικά σχέδια ανοίγουν πόρτες για συνεργασίες.
Επιτυχίες στις διεθνείς αγορές όπλων
Η κυβέρνηση βλέπει αυτή την εξέλιξη ως μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για να κρατήσει βήμα με τις αλλαγές. Η συμφωνία Ισραήλ-Χαμάς φέρνει αβεβαιότητες, αλλά και ευκαιρίες για παίκτες σαν την Αθήνα που θέλουν σταθερή θέση στα πελάγη.
Προηγουμένως, η Ελλάδα ξεχώρισε στον ανταγωνισμό για δύο ιταλικές φρεγάτες Bergamini, με δυνατότητα να πάρει άλλες δύο. Αυτό το πλεονέκτημα, κερδισμένο ανάμεσα σε πολλούς υποψήφιους, δείχνει πώς η Αθήνα χειρίζεται πλέον καλύτερα τις διαπραγματεύσεις. Οι κατασκευαστές βλέπουν την ελληνική αγορά σαν ευκαιρία υψηλού κύρους. Τώρα, το ίδιο πνεύμα ισχύει και για τα υποβρύχια, όπου οι προδιαγραφές θα αγγίξουν τα όρια της καινοτομίας. Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού κρατά τα τεχνικά στοιχεία κλειστά, αλλά όλοι περιμένουν μονάδες που ανταποκρίνονται σε σύγχρονους κινδύνους, όπως οι υποβρύχιες απειλές από γείτονες. Μια τέτοια αναβάθμιση θυμίζει πόσο ζωτικής σημασίας είναι τα υποβρύχια στη Μεσόγειο, όπου η Αίγυπτος και η Ιταλία έχουν ήδη επενδύσει βαριά εδώ και χρόνια.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας μίλησε ανοιχτά για τα σχέδια τον Ιούλιο. Εξήγησε ότι η αγορά θα γίνει μετά το 2030, γιατί «τα υποβρύχια δεν παράγονται γρήγορα». Φαντάστηκε έναν στόλο ανανεωμένο, που θα φέρει «ένα Πολεμικό Ναυτικό δέκα φορές πιο ισχυρό από οτιδήποτε έχει γνωρίσει ο Ελληνισμός μέχρι σήμερα».
Από το παρελθόν στο μέλλον του υποβρυχιακού στόλου
Ο τωρινός στόλος βασίζεται σε παλιά μοντέλα που χρειάζονται φρεσκάρισμα. Διαθέτει τέσσερα τύπου Παπανικολής –το Παπανικολής, το Πιπίνος, το Ματρώζος και το Κατσαντώνης–, τρία τύπου Ποσειδών –το Ποσειδών, το Αμφιτρίτη και το Πόντος–, ένα τύπου Γλαύκος –το Νηρεύς– και ένα τύπου Ωκεανός –το Ωκεανός–.
Πολλά από αυτά υπηρετούν από δεκαετίες, όπως το Ωκεανός που καθελκύστηκε το 1978 και εντάχθηκε το 1980. Η ανανέωση γίνεται πιεστική μπροστά σε γεωπολιτικές εντάσεις. Ποιος μπορεί να πιστέψει ότι χωρίς αυτήν, η Ελλάδα θα κρατήσει υπεροχή εδώ; Η διαδικασία έχει ξεκινήσει, με επιλογές που θα διαμορφώσουν όχι μόνο τον στόλο, αλλά και ρόλο της χώρας στα ευρωπαϊκά αμυντικά δίκτυα. Περισσότερα για το ΓΕΝ.
